ANNONS
Annons

"Klyka"/stativfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Roachie

Aktiv medlem
För den som är intresserad av att införskaffa en "klyka" att montera på sitt stativ så kan jag rekommendera en rörklammer av denna modell (http://www.olsana.com/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2960). Funkar även som stativfäste om man väljer att använda bygeln med.

Komplettera med en mutter på "insidan" (kan behöva filas ner en mm för att passa i skåran) så är det klart. Kostar lite drygt 2 guldpengar. Kan vara bra att "vadera" kanterna med en bit slang eller något liknande för att inte repa objektivet. Själv införskaffade jag "lagningslappar" som armén använder för att laga regnkappor etc på överskottslagret för 1 guldpeng (15x50cm) och satte fast kardborreband för att ha som camoflage på objektivet. Komplettera med två stjärnvred för ytterligare 2 guldpengar för att göra det lättmanövrerat i fält.

En skvätt valfri färg på det så är man i mål.

Klammern kan även gå under betäckningen slangklämma eller avgasrörklammer lite beroende på vilken butik man besöker.

Tjo och tjim hobbylim...

Ricard
 
Ja ha.......hur justerar man då? Flytta stativet?På mej värkar det stadigare, enklare och billigare att hålla med handen ;-(

Tjo och tjim utan hobbylim...
 
err...om du refererar till stativfästet så justerar man precis som vanligt naturligtvis. Klarar det av att hålla på bilar så håller det nog för din kamera med om du inte har något väldigt extremt i din kameraväska. Inte säker på att jag förstår vad du menar, förtydliga gärna.

mvh Ricard
 
Men var för guds skull försiktiga. Det värsta man kan göra (har sett detta på kikarsikten som folk haft fel fästen på) är att ha fel diameter på klammern, och sedan dra optiken oval.
 
Man väljer naturligtvis en dimension som passar objektivet.

Sunt förnuft är naturligtvis den viktigaste ingrediensen i alla gör det självprojekt, så även i detta.

mvh Ricard
 
Jag känner mig lite korkad, men jag förstår inte hur det ska användas. Är det till för objektiv utan stativfäste?

Nyfiken!
 
Jag känner mig lite korkad, men jag förstår inte hur det ska användas. Är det till för objektiv utan stativfäste?

Nyfiken!

Precis men som så riktigt påpekats, var försiktig. Om det inte finns i en dimension som passar ditt objektiv så avstå.

"Better safe then sorry"

Jag använder det i första hand som en klyka på mitt monopod då jag redan har ett väl fungerande stativfäste.

Jag skall försöka fixa fram bilder under veckan.

mvh Ricard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.