Annons

Kluven till Sony RX100 [varierande bildkvalitet /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag har nu med intresse följt mottagandet av Sonys RX100, läst recensioner, och sett på bilder av både proffs och amatörer.

Och detta har gjort mig kluven. Å ena sidan ser jag ibland mycket bra bilder med bl.a. utmärkt skärpa. Å andra sidan ser jag också alltför många märkliga bilder med bl.a. utsmetade partier med dålig detaljskärpa.

Jag har inte tidigare sett något liknande, vad beträffar sådan ojämn kvalité, när jag granskat bilder från andra nytillkomna kameror. Utan då har det varit antingen överlag goda bilder, eller överlag något mindre goda bilder.

Därför undrar jag, kan det vara så att RX100 kamerorna i sig har ojämn kvalité? Eller beror det på olika inställningar?

Och finns det andra med denna iakttagelse?

Skriv inget mer här.

/Mats

Först tyckte jag det lät ok att du uppträdde som moderator här och befallde folk att inte skriva mer här. Men jag har ändrat mig. Den här tråden startade jag utifrån en specifik fråga:

Varför så ojämn kvalité på RX100 bilderna?

Om man rent allmänt vill diskutera om Sonys nya kamera kan man gå till den allmänna tråden om Sony RX100. Men i denna tråd vill jag begränsa diskussionen till detta enda: Den ojämna kvalitén och vad det kan bero på.

Så svara gärna på det om du som läser detta har upplevt detsamma och om du tror att du har förklaring på det.

Nä, jag är ingen moderator eller företräder FS på något sätt, däremot ganska aktiv här och administratör av och initiativtagare till den integrerade gruppen Alpha med bildpool mm.

Vi brukar göra så här för att det inte ska bli för spretigt med många trådar om samma ämne. Brukar inte vara avsiktligt när man kommer som ny att man vill ha en separat tråd för samma fråga. Den här gången råkade det vara jag som "styrde om det" till den andra tråden, men det kunde lika gärna ha varit någon annan.

Om du av nån anledning absolut vill ha en separat diskusion om detta i den här tråden istället så är väl det ok.

"Befalla" var inte alls meningen, försökte fatta mig kortfattat bara.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar