Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klumpsumma vs per tillfälle?

Produkter
(logga in för att koppla)

kajsasnickars

Avslutat medlemskap
Jag undrar ifall någon har vettiga synpunkter kring detta. Jag brukar då och då få förfrågningar om att någon vill använda mina foton, jag brukar då begära en summa per foto och användningstillfälle. Jag bor i Finland, är "fritidsfotograf" och har inte gått någon utbildning inom fotografering.

Nu har jag fått en lite större förfrågan angående "en klumpsumma för bilderna (ca 100 st) och obegränsad användning" från ett marknadsföringsprojekt som pågår i ca 1,5 år (projektet ägs av en kommun och finansieras med offentliga medel). Jag antar att detta är ett vettigt sätt att gå till väga eftersom det är fråga om återkommande fotoanvändning under denna tid, det skulle bli jobbigt att tre gånger i veckan komma överens om att man använder bild 1234 till den och den annonsen. Men kan jag ändå begränsa användandet på något sätt? T.ex. genom att skriva att "användningsrätten gäller inom projekt X fram till den xx.xx.2012"? Andra förslag? Jag vill alltså inte överlåta copyrighten på mina bilder.

Och hur mycket skulle ni rekommendera att denna klumpsumma för obegränsad användning skulle ligga på?

Senast ändrad:
Jag undrar ifall någon har vettiga synpunkter kring detta. Jag brukar då och då få förfrågningar om att någon vill använda mina foton, jag brukar då begära en summa per foto och användningstillfälle. Jag bor i Finland, är "fritidsfotograf" och har inte gått någon utbildning inom fotografering.

Nu har jag fått en lite större förfrågan angående "en klumpsumma för bilderna (ca 100 st) och obegränsad användning" från ett marknadsföringsprojekt som pågår i ca 1,5 år (projektet ägs av en kommun och finansieras med offentliga medel). Jag antar att detta är ett vettigt sätt att gå till väga eftersom det är fråga om återkommande fotoanvändning under denna tid, det skulle bli jobbigt att tre gånger i veckan komma överens om att man använder bild 1234 till den och den annonsen. Men kan jag ändå begränsa användandet på något sätt? T.ex. genom att skriva att "användningsrätten gäller inom projekt X fram till den xx.xx.2012"? Andra förslag? Jag vill alltså inte överlåta copyrighten på mina bilder.

Och hur mycket skulle ni rekommendera att denna klumpsumma för obegränsad användning skulle ligga på?

Självklart ska du lägga in en tidsbegränsning i avtalet. Du bör också lägga in en geografisk begränsning, så att om bilderna ska användas utanför Finland eller utanför Europa, så ska du ha en ersättning för det. Ersättningen är svårare att få fram. Det beror på sådana faktorer som i vilken upplaga som du kan förvänta dig att bilden trycks i. http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf ger dig en bild av prisnivåerna i Sverige. Om de ska en klumpsumma bör du göra en bedömning av hur många gånger det är rimligt att dina bilder kommer att publiceras. Räkna då med att vissa bilder kommer publiceras många gånger, några ett enstaka antal gånger och några kommer aldrig att användas. Men om du i snitt tror att dina bilder kommer att användas 2 gånger under denna period och att räknar med att priset per publicering rör sig mellan 1500 och 6000 kr för bild i informationsbroschyr (beroende på storlek och upplaga) så kan du räkna fram ett pris. Sedan får du antagligen ge dem en rabatt eftersom du får betalt för alla vid ett tillfälle.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar