Annons

Klum...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Det slog mig ikväll när jag för andra gången fick se den "mästerligt" tagna bilden på en kungskobra i farten i en å framifrån med ormen attackerandes. Vad som inte framgick ikväll och som framgick förra visningen i "Carin 21:30" för några månader sedan, var att Mattias typ bara kunde hålla in slutarknappen och låta kameran "riva" av en massa bilder och fick då den här bilden ifråga.

Man skulle nu uppleva bilden som fantastisk på alla sätt, mästerligt plåtad och fångad, denna livsfarliga orm. Själv kunde jag inte hjälpa att uppleva bilden som tveksam i vad den föreställde och att det ser ut som om Klum skulle ha skjutit en blixt rätt mot kobran, kobra-gapet har en ansenlig mängd ljus på sig. Kan alltså inte påstå mig vara imponerad av bilden. Egentligen inte så värst av andra av hans bilder heller.

Möjligen har denna tråd gjorts någon annanstans i någon variant i samma ämne, men jag var osäker och hittade inget vid sökning.
Är det så patetiskt i vårt samhälle ändå så att vi "måste" tycka som alla andra vid sådana här tillfällen? Möjligen har det förekommit tidigare i media med Jens Assur när han var på "tapeten" (mycket tyst om honom nu...)

Jag älskar några av Klums bilder, men absolut inte alla. Han är sveriges mest kända fotograf, men kanske inte den bästa. Jag gillade flera av bildera på de asiatiska lejonen, och jag tycker att kobran är imponerande. Kanske inte tekniskt perfekt, utan att det är så mycket action i bilden. Det var en ren impulshandling att greppa närmaste kamera (som råkande ha en 24mm på sig, inte vad han annars hade valt kanske) och springa iväg för att genskjuta ormen. Ganska idiotiskt egentligen (tur att han hade en stor kamera mellan sig och ormen), men trots allt inget de flesta av oss hade gjort. En bild som är svår att göra om, och jag tycker att den är bra, även om det är den lite äventyrliga historien som imponerar mest, som med de flesta av Klums bilder. Han ÄR bra på media, och han ÄR bra på att berätta historier. Jag tror att vi behöver en svensk Hemingway som reser runt i världen och utforskar spännande miljöer!

/Pontus

Ja, du Magnus.. alla har vi rätt till våra egna åsikter.. JAG är i varjefall imponerad av en fotograf som sättre efter en kungskobra med en 24mm glugg på huset.. ångandes genom djunglen..

Lite brister i ditt resonemang.. eftersom han hade blixt på kameran så kan han inte ha "rasslat" iväg, en massa bilder...

Visst var det med all säkerhet ett turskott.. Men som man säger.. det gäller att vara vid rätt plats vid rätt tillfälle... finns nog inte många som ens skulle komma på tanken att rusa efter en orm...

Att du upplever bilden som kass, får stå för din åsikt.. Men om vi säger som så.. Han har haft flera omslagsbilder på NG och flertalet reportage i samma tidning.

- Varför är inte du NG-fotograf?

Han har dessutom en fängslande berättarförmåga och är en ganska jordnära kille..faktiskt (jo, jag har träffat honom).

Nåväl.. nu blev detta kanske lite av ett försvarstal.. Jag tycker han tar många bra bilder.. men som med alla fotogarfer så KAN inte alla bilder bli bra.. Men just denna bild som du hackar på tycker jag är underbar.. Man bör titta på den längre än de 5 sek. som TV visar upp den.

Mvh

Jeppe

Att bilden dessutom är ett reellt, icke planerat skeende (alltså inte arrangerat genom att upprepade gånger släppa iväg en orm för att slutligen få den rätta bilden) gör den till ett mästerskott. Det finns många fantatsiska bilder på djur som kommit till genom arrangerade skeenden, studior, vindtunnlar mm. men att åstadkomma en bild som denna kräver även en stor del känsla, erfarenhet och inte minst talang. Det är inte en slump att vi nu kan sitta och njuta av den i våra soffor.

Jag gillar också Klums bilder, och jag är imponerad av hans sätt att jobba. Jag gillar bilden du syftar på, men även ett par andra kobrabilder.

Jag har lite svårt att förstå att det är just Klum som kritiseras som en dålig fotograf i olika trådar. Vi har väl fler naturfotografer i landet vars bilder exponeras på olika sätt. Är alla dom bra då, eller varför sågar du just Klum så grovt Magnus?

Jag ser fram mot din bild på kobra Magnus... eller vi kan ju nöja oss med huggorm ;)

Edit: Visst finns det tur med i bilden, men bra fotografer har mer tur än andra...

Instämmer totalt med Jesper och Nils. Måste därtill tillägga att det känns som om Jante regerar - mannen får resa jorden runt och fota, får omslag på NG flera gånger, tjänar pengar och får vara med i TV och kommer i och med detta garanterat göra mer för intresset för naturfotografering än de flesta här i landet. Klart killen är en inkompetent bluff. Vore intressant att veta hur han kommit så långt trots detta.

arleklint skrev:
Edit: Visst finns det tur med i bilden, men bra fotografer har mer tur än andra...

Man skapar sin egen "tur" som det brukar heta.

"En bra målvakt har tur" o.s.v

Envishet och talang ger mer "tur" än tillfälligheternas fotografer, så enkelt är det.

Och det gäller givetvis inom alla områden.

Visst är det så jag menar, och i kobrabildens fall kan man ju säga att Klum skapade sin tur genom att rusa längs floden och lägga sig i vattnet, och stanna där.... Det är envishet och engagemang!

Kom ihåg att inte allt i denna profession handlar om hur bilderna ser ut och upplevs även om dem faktorerna såklart är mkt mkt mkt viktiga!
Mattias Klum är en mycket duktig affärsman som talar väl för sin sak och klarar säkert att med sin blandade talang skrapa ihop både sponsorer och andra i sammanhanget viktiga kontrakt..
Det är en komplex röra som skall till för att skapa en framgångsrik fotograf,, sen är det ju klart som vissa i diskursen antyder att fotografer som har kommit en bit på vägen både rider på sin egen tidigare och deras fotovänners framgångar... Och detta med soppan i media och soppan på kontakt/vänskaps-bildande mässor osv krävs ju en obeskrivlig talang å få till bara det...:)
Mvh Niclas.
Ps, visst har Klum också enligt mig blandad kvalitet bland sina bilder,, men vem har inte det..:)..
Kom också ihåg att NG har ett mål med sina bilder som ligger på en nivå bortom det rent estetiska planet, här önskar man att refferera vetenskapligt och kulturellt och då sätts ibland estetiken lite åt sidan,,,,,,ds.

Senast ändrad:
Jag gillar också många av Mattias Klums bilder. De flesta är bra och några är riktigt grymma. Vissa bilder är medelmåttiga och de riktigt usla får vi aldrig se. Bilden på Kungskobran som reser sig upp i vattnet tillhör en av de riktigt bra bilderna från Klum anser i alla fall jag!

Jag menar..hur ofta har vi fått se en Kungskobra bli presenterad på det sättet!? En hel del "tur" är givetvis med i spelet eftersom han varken har haft möjlighet att komponera bilden exakt eller fokusera på ett "normalt" sätt. Han har förstås inte heller kunnat förutspå att kobran skulle resa sig upp så som den gjorde.

Men som tidigare nämnts handlar det inte bara om tur. Han har trots allt ändå varit förutseende och gjort nödvändiga kamerainställningar och placerat sig i en position där han förväntar sig att Kungskobran ska dyka upp. Trots att han körde i "kulspruteläge" var det absolut ingen garanti för att han skulle få några bra bilder. Om det blev tio bilder på kobran vid det här tillfället så har han förmodligen slängt 9 av dessa i papperskorgen vid det här laget..

Jag tycker helt klart att han har tagit ett antal bilder som verkligen höjer sig över mängden av många andra djurbilder. Man kan ju trots allt inte låta bli att imponeras av att han har lyckats så bra som han har gjort. Han inspirerar åtminstone mig till att vilja fotografera..även om det får bli motiv som paddor, myror eller något annat spännande.. ;=)

En gång i tiden när Mattias Klum var ung och grön, men däremot väldigt säker på vad han ville syssla med, besökte han alla de stora kameratillverkarnas huvudkontor i Sverige och bad dem sponsra honom med en komplett kamerautrustning. Detta utan att ha några som helst meriter att visa upp.

Alla kameratillverkare sa nej utom Pentax som sponsrade denna unga oerfarna och totalt okända fotograf med en komplett utrustning.

Detta säger väldigt mycket om Mattias Klum enligt min mening. Det handlar inte enbart om att vara en duktig fotograf, du måste vara driven, envis och målinriktad. Du kan vara hur duktig du vill enligt din egen mening, men om du inte ger dig ut och bevisar det så spelar det ingen roll vad du säger.

Jag kan hålla med om att det finns många naturfotografer som är vassare än Mattias Klum, men det betyder inte att Mattias Klum är dålig. Långt ifrån.

/Joakim

Liax skrev:

Detta säger väldigt mycket om Mattias Klum enligt min mening. Det handlar inte enbart om att vara en duktig fotograf, du måste vara driven, envis och målinriktad. Du kan vara hur duktig du vill enligt din egen mening, men om du inte ger dig ut och bevisar det så spelar det ingen roll vad du säger.

Jag kan hålla med om att det finns många naturfotografer som är vassare än Mattias Klum, men det betyder inte att Mattias Klum är dålig. Långt ifrån.

/Joakim

Jo, jag håller helt och hållet med dig Joakim. Det räcker inte (som du själv skriver) att enbart vara en duktig fotograf. Att vara en duktig talare verkar många gånger vara A och O i branschen. Man får dock komma ihåg att när Klum nu jobbar för NG måste han också leverera material som håller. Förvisso behöver han inte leverera mer än ett fåtal riktigt bra bilder för att det ska kunna utmynna i ett reportage för NG..men det går nog inte att snacka sig igenom uppdragen i alla fall.. ;=).

Jag (som inte kan ett jota om naturfotografi) upplever att det gnälls ganska mycket på Klum.
Kan nån förklara varför?

Calle S skrev:
Jag (som inte kan ett jota om naturfotografi) upplever att det gnälls ganska mycket på Klum.
Kan nån förklara varför?

Jag upplever precis samma sak och skulle också vilja ha en förklaring eller i vart fall ett försök till förklaring.

För att man själv vill vara i hans skor kanske..!? ;=)

Nä, jag vet inte riktigt varför det gnälls så mycket på just honom. Om det nu görs det. Det kan vara det att han får en del uppmärksamhet i media och där höjs till skyarna av många. Han är dessutom i det finaste "finrummet" av de alla kan man väl säga genom att fotografera för NG..och då blir man nog extra hårt granskad. I alla fall av en del personer. Andra drar väl åt motsatt håll och tycker allt han gör är helt fantastiskt.

Själv tycker jag att han har tagit ett antal riktiga pärlor till bilder och en del bra som dock inte har det där extra. Men för mig är nog Klum först och främst en nära källa till inspiration. Jag upplever att hans entusiasm för djur och naturfoto direkt smittar av sig på en annan. Man inspireras till att fotografera helt enkelt!

Jeppe skrev:
JAG är i varjefall imponerad av en fotograf som sättre efter en kungskobra med en 24mm glugg på huset.. ångandes genom djunglen..

Diggar också bilden o den med lemurerna... men var det inte ormen som satte efter Klum? Måste läsa om artikeln i FOTO, vilket nummer var det?

/kg som låtsas han har tidningarna i ordning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar