Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klubbfotografering, råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ_Laszlo

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Investerade lagom inför semestern i en 300D, utan några extra krusiduller, bara standardobjektivet.

En av mina absolut favoritsysslor är att fota på stora klubbar/discotek då jag regelbundet åker iväg på elektroniska dansmusiktillställningar....amatör som jag är skulle jag därför vilja ha lite tips och råd över lite olika tillbehör som skulle vara bra att investera i.

Först och främst är jag ute efter en bra blixt och ett bra objektiv.

För att kunna få bra kort i klubbar krävs lite tur och mycket skicklighet i och med den ständigt skiftande ljusmiljön. Eftersom det kan vara ganska mörkt så borde ett objektiv med en bländare ned till 1.8 eller liknande vara att föredra, och dessutom en blixt som har ganska lång räckvidd. Nu har jag ingen aning om hur lång räckvidd vanliga blixtar har, men 15-20 meter, ibland till och med så mycket som 40-50, kan komma till användning.

Jag har läst en del bra saker om Canons 420EX - skulle den lämpa sig för detta ändamål? Finns det andra trådlösa blixtar än 550:n som passar till 300D:n?

Tackar och bockar på förhand..!
 
personligen tycker jag att en ljustarkt glugg inte är så nödvändigt om du har en kraftfullt blixt. jag kör med EF 17 - 40 på bländare 4 och sen krämar jag rätt på 550 ex med tider på runt 1/4 så brukar det bli sjyst.

lycka till!
 
Ett alternativ med mera budgetbetoning är EF 50mm/1.8 II (typ 1100:) och som blixt en Sigma EF 500 DG Super (tror den ligger på typ 2800:). Massor av ljusstyrka och kvalitet för pengarna. Är du intresserad av zoomobjektiv förtjänar Tamron 28-75/2.8 att nämnas.
 
Micke_N skrev:
...och som blixt en Sigma EF 500 DG Super (tror den ligger på typ 2800:). Massor av ljusstyrka och kvalitet för pengarna.

Vad är det för trådlös lösning till denna blixten? 420 och 550EX måste man ju ha en speedlight sändare till (ST-E2) eller ytterligare en blixt fäst på kameran.
 
Jag tror att den går att använda på samma sätt som 420/550 (har aldrig provat någon av dom, men 500 DG Super är ju Sigmas värsting så den har det mesta), jag använder alltid den inbyggda blixten för att skjuta av min 500. Du behöver alltså ingen extern blixt på kameran, den inbyggda fungerar fint!
 
Micke_N skrev:
Ett alternativ med mera budgetbetoning är EF 50mm/1.8 II (typ 1100:) och som blixt en Sigma EF 500 DG Super (tror den ligger på typ 2800:). Massor av ljusstyrka och kvalitet för pengarna. Är du intresserad av zoomobjektiv förtjänar Tamron 28-75/2.8 att nämnas.

Håller med denna lösning. Men EF 17-40/4 är kanske bättre för dig?
 
Micke_N skrev:
Jag tror att den går att använda på samma sätt som 420/550 (har aldrig provat någon av dom, men 500 DG Super är ju Sigmas värsting så den har det mesta), jag använder alltid den inbyggda blixten för att skjuta av min 500. Du behöver alltså ingen extern blixt på kameran, den inbyggda fungerar fint!


Menar du att du använder 500:an som slavblixt? Tänder då inte den inbyggda blixten 500:an på förblixten? Eller stänger du av TTL-mätningen på nåt sätt? Eller har jag bara missuppfattat det hela totalt? Skaffade nyss en 500:a men har inte haft en chans att hinna undersöka den här typen av grejer.
 
Jag har använt den som det står i boken och det har fungerat för mig. För att få en riktig ljusmätning borde det väl vara så att blixten (den stora) lyser både under förblixten och när bilden tas? Om den inte gjorde det skulle väl bilden bli överexponerad eftersom mätningen gjordes utan den stora blixten men bilden tas med den stora blixten?

Det är i alla fall enkelt att ta bilder med Sigman som slav. Sätt fast den i kameran, slå igång blixten och tryck ner avtryckaren till hälften. Ta sedan av blixten och tryck på "MODE" tills det står "CO SL". Nu kan du trycka "SEL" ("CO" börjar blinka) och ställa in blixtstyrkan med + och -, du kan även ändra bländare. Tryck sedan på "MODE" tills "CO" slutar blinka. -Ta bilden!

Om du inte orkar slita blixten av och på kameran kan du ställa in iso-talet manuellt genom att hacka på "MODE" tills det står "iso" på displayen, tryck på "SEL" och ändra sedan iso med + och -. Ändra sedan bländaren som ovan innan du tar bilden.
 
homeless clubkid skrev:
personligen tycker jag att en ljustarkt glugg inte är så nödvändigt om du har en kraftfullt blixt. jag kör med EF 17 - 40 på bländare 4 och sen krämar jag rätt på 550 ex med tider på runt 1/4 så brukar det bli sjyst.

lycka till!

1/4? Kör du alltid med stativ eller har du inbyggd bildstabilisator? Kan du ge exempel på nått motiv som kräver så lång synktid?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.