Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kloka ord

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Inspirerad av KG Stolt och hans forum tänkte jag bidra med några Kloka ord från den fotografiska djungeln...

Ett smakprov som inledning:

Människorna irriteras av fotografer och låter sig inte lätt fotograferas i det dagliga livet. 6x6-formatet och ljusschaktet är därför den idealiska lösningen: man fotograferar så att säga obemärkt runt hörnet!
(Emil Alfter i Hasselblad nr. 61 - december 1979)

Låt oss säga att jag inte blivit helt förvirrad av färgens estetik men jag anser att den har en stor sensualitet - som jag för övrigt inte behärskar, men som verkligen existerar. Nu fäster jag större uppmärksamhet vid ljuset och jag komponerar noggrannare... Och så har jag köpt en färg-TV, som jag kom på att jag saknade.
(Martine Frank i Aktuell Fotografi nr. 4 - 1979)

Det är lätt att håna naturfotografen. Iklädd plastbyxor kasar han omkring i våtmarker och lergölar med ett fånigt flin om läpparna, ruvar i hembyggda gömslen dagarna i ända, eller jagar artdokument i den så kallade trehundraklubben. Han konverserar gärna och lyriskt om bästa läskydd vid fotografering av mosskrypare, och tävlar om bästa älg- och sälgbild.
(Cecilia Sundholm i Fotografi nr. 6 - 1994)

Det krävs ofta ett visst röjande för att jag ska kunna ställa stativet på plats...
(Lars Sehnert i Fotografi nr. 7 - 1996)

I min fantasi framstår Moder Jord som en ganska mullig kraftfull kvinnovarelse, och att se odlingslandskapets rundade höjder och svackornas hemlighetsfulla skuggor är en estetisk och sensuell höjdpunkt!
(Peter Gerdehag i FOTO nr. 10 - 1996)

Välj ditt motiv med omsorg så att det har förutsättningar att framhäva de olika årstiderna...
(Bengt Hedberg i FOTO nr. 6 - 1994)

Naturstilleben gör sig inte riktigt i ett bildarkiv, men de ger en fin naturkänsla, tycker jag.
(Claes Grundsten i Aktuell Fotografi nr. 3 - 1987)

Använd stativet och sikta in den rätta bildvinkeln. Det blir alltid intressanta motiv.
(Björn-Eyvind Swahn i Aktuell Fotografi nr. 11 - 1985)

Det går åt en och annan kamera när man ger sig ut längs den norska kusten eller upp i fjällvärlden och in under forsarna!
(Jørn Bøhmer Olsen och Rolf Sørensen i Aktuell Fotografi nr. 1/2 - 1987)

Att ställa in skärpan är nog den allra första regel man får lära sig när man börjar fotografera.
(Anna Clarén i FOTO nr. 11 - 1999)

Ja, och ok då...

Det kan vara mycket svårt att ställa in skärpan om man famlar runt i nattmörkret och bara skymtar motiven.
(Terje Hellesø i Aktuell Fotografi & FOTO nr. 10/1993)

Fotohälsningar
Terje

(Hoppas nu ingen tar illa upp, men det är ett smakprov på min sjuka humor..)

Bilagor

• token.jpg
    token.jpg
    18.9 KB · Visningar: 614
Många kloka ord märker strängen för framtida återbesök.

*Noterar att Terje städad vinden under jul och nyårshelgerna*

Ni får några till, för att jag är så snäll...

Du har ett X-, ett Y- och ett Z-värde - med andra ord ett rum. Du definierar diverse punkter, skapar höjd på landskapet och olika formationer. Sedan sätter du en havsnivå och lägger över en himmel.
(Runar Storeide om glädjen vid digitalfotografering i Fotografi nr. 7 - 1996)

Så fort en fågel sträcker på sig och flaxar surrar kameramotorn. Alltid lika spännande att ta actionbilder!
(Jarl von Schéele i FOTO nr. 4 -1998)

- Ta fler bilder! Och ännu fler. Jag träffar ofta unga fotografer som kommer och visar sina kollektioner, och när jag vill se fler har de inga att visa. Erfarenheten säger att innan bilderna blir riktigt bra måste man ha tagit tusen och åter tusen bilder. Det finns inga genvägar. Men man behöver inte åka till OS eller VM, det går lika bra med lokala tävlingar. Ta bara en helvetes massa bilder!
(Steve Powell i FOTO nr. 3 - 1995)

Det sköna med de mulna dagarna är att man kan jobba hela dagen. Personligen är jag allergisk mot det hårda mitt-på-dagen-ljuset, så mulna dagar passar mig perfekt.
(Roine Magnusson i FOTO nr. 12 - 1998)

Måla långsamt och håll reda på var du varit. Det är lätt att måla dubbelt.
(Per Birger Olsson i FOTO nr. 1 - 1999)

Varje dag kostar pengar, framför allt utomlands, och det är bara att acceptera den situation som råder då man kommer till en plats.
(Hans Strand i FOTO nr. 1 - 1999)

Jeg har aldri vært særlig opptatt av biler. For meg er en bil en ting jeg setter meg inn i og som frakter meg til det stedet jeg vil. Utover det er jeg fascinert av billakkens speilingsegenskaper og alle linjer og former et bilkarosseri har i seg.
(Jan Magnus Reneflot i Naturfotografen nr. 3 - 1999)

Många tror att ju längre in i vildmarken de går desto bättre blir bilderna, men det finns inga garantier för det...
(Robert Glenn Ketchum i Fotografi nr. 3 - 1996)

- Jag gjorde väldigt många tekniska misstag, och varje gång när jag avslutat ett arbete tog jag mig en titt på dem. Om det var några jag tyckte om, inlemmade jag dem i min så kallade stil.
(Deborah Turbeville i Fotografi nr. 1 - 1998)

Terje
(som storstädar...)

De sista, jag lovar...

Många konstnärer och vetenskapare som vill förföra inspirationens musa tror att knepet ligger i att svettas mycket och länge, dvs att anstränga den medvetna delen av personligheten tills det slutligen ramlar ner ett mynt (eller kanske rentav ett äpple...).
(Cecilia Sundholm i Fotografi nr. 5 - 1994)

Många menar att konsten är meningslös. Men jag tycker att det är en stor, jävla nytta med konsten just för att den faktisk är terapeutisk.
(Annika von Hausswolff i FOTO nr. 10 - 1999)

Jag vill veta att ingen ska kunna komma och klaga på att jag slarvat - det finns en stor trygghet i att veta att jag sitter helt säker när det gäller kvaliteten på det jag lämnat ifrån mig.
(Andreas Lind i Fotografi nr. 1/1998)

Ändå är det väl få som bävar för den dag då älghuvuden kommer att kunna monteras på bäverkroppar och sparvarna blir bortcensurerade? Djuren är redan så perifera att det inte spelar nån större roll om man manipulerar med dem i bild. Politiker däremot... Voj voj.
(Cecilia Sundholm i Fotografi nr. 6/1994)

När ska miljörörelsen ta klivet in i fotolabben, undrar jag ängsligt då jag vacklar ut ur mörkrummet med huvudvärk och illamående.
(Ann Andrén i FOTO nr. 5/1999)

Jag tycker själv inte att jag är svår att samarbeta med, men kan hålla med om att jag tidvis har varit svår att få tag i. Kanske har de inte haft alla mina telefonnummer...
(William Eggleston i FOTO nr. 5/1999)

Jag är övertygad om att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors sätt att fotografera och särskilt då naket eller mindre påklätt.
(Erica Lindblom i FOTO nr. 6/1999)

Jag klipper inte ner telefonledningarna, men jag har alltid med mat till djuren.
(Pentti Sammalahti i FOTO nr. 1/2000)

Ett stabilt stativ måste man ha oavsett vilken film man använder.
(Jarl von Schéele i FOTO nr. 2/2000)

Jag har köpt studioblixtar och bakgrunder för att kunna ta en del bilder hemma. Friheten att hur och när som helst vara ute i skog och mark är ju begränsad för mig som ensam förälder. Eftersom jag tycker det är både roligt och viktigt för mig att fotografera löser jag det på det här sättet.
(Matti Hämäläinen i FOTO nr. 9/1996)

Att använda Leica er som att köpa en Coca-Cola på tåget. Den blir inte bättre trotts det hutlösa priset. Men jag köper gärna kvalitetsvin till ett lågt pris - därför använder jag Nikon!
(Terje Hellesø om val av kamera under ett föredrag i Danmark i oktober 2000)

SLUT!!!
(lovar...)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto