Annons

Klistret på 120-film lyser

Produkter
(logga in för att koppla)

cwallenberg

Ny medlem
Hej!

Framkallade mina första svartvita bilder igår hemma i badrummet. Blev väldigt nöjd med resultatet, eller iaf väldigt glad att det blev något alls :)

Använder mig av 120-film (tagna med en holga) vilka som bekant sitter på papprulle, och på denna fasttejpade i ena kanten. När jag rev av tejpen i det nedsläckta rummet kom det en lite ljusblixt från klistret, på samma sätt som när man öppna vissta kuvert. Är detta verkligen normalt? Känns ju som något tillverkaren borde tänkt på. Filmerna var ilford hp5+ och Kodak tri-x och båda visade detta fenomentet.

Är det något man borde skydda sig mot och t.ex klippa av filmen istället?

Jag har aldrig sett det själv, men har läst i andra forum att det kan hända.

Jag river av klistret som du gjorde, men jag gör det sakta (det tar kanske 3 sekunder att riva av det).

Eftersom jag aldrig har haft problem med det kommer jag inte använda sax (Man kan ju råka stöta in i negativen med saxen).

/ Marcus

Det låter inte alls troligt.

Fenomenet finns men bör bara uppstå i en torr miljö och det är definitivt inte badrummet.

Jag har aldrig varit med om det under drygt 20 år och säkert ett par hundra filmer.

Kan det vara så att din tröja har laddats elektriskt?

Jodå. Jag har sett det många gånger, framför allt på den äldre typen av Agfapan. Det skadar inte filmen. Enligt vad jag har fått förklarat för mig så är det inte statisk elektricitet, utan en effekt av att klistret deformeras snabbt när man river av filmen och då uppstår den här ljuseffekten. En slags kemisk luminicens.

-- MW

Båda filmerna var gamla, tror båda gick ut runt 2001 så det kan mycket väl stämma att de torkat. Ska ta det lite lugnare i framtiden iaf =)

En snabb fråga till, använder kodak's fixer. Kan man återanvända den? Försvinner lite väl snabbt.

Det har hänt mig ofta. Kanske var det som någon skrev just på Agfas filmer. Såg dock inget på filmen som skulle ha påverkat resultatet.
Kör nu mest med T-Max 100 och vågar inte på rak arm säga om det uppkommer då.

Det är fullt normalt att det kommer en blilxt när du river av tejpen. Jobbade på ett fotolab med att framkalla film och man såg bllixt från 120 filmerna i princip varje dag.

Gunnar

cwallenberg skrev:
Är det något man borde skydda sig mot och t.ex klippa av filmen istället?
Jag brukar klippa av filmen.

Men det är för att jag vill ha en snutt att lägga i fixet så jag ser hur lång tid det tar för filmen att klarna. Fixeringstiden = dubbla klarningstiden. Och ju mer fixet är använt, desto längre tid behövs.

Hej.
Det lyser nästan alltid till när man river av tejpen.
Det är klistret på tejpen som lyser till när man river av den snabbt.
Dra lite långsammare nästa gång så slipper du det om du tyckte att det var störande.

Blixtrig tape

Hejsan!
Det är ganska vanligt det där. Men om man river av filmen lite långsamt och försiktigt så kan man undvika fenomenet.
MVH
/Hans

Ljusglimt i mörkret

Jag har sett fenomenet när jag skulle ladda en rulle råfilm (30,5 meter TriX) i en filmladdningsdosa. Då blev man lite nervös innan man kom på att det i värsta fall bara skulle vara lite av de yttersta varven på rullen som hade blivit slöjade. Men filmen verkar inte vara tillräckligt känslig för att snappa upp en så kort och svag ljusglimt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar