Annons

klickbara bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Hej!
jag håller på att bygga en hemsida med många foton.
På en del av sidorna vill jag ha mindre bilder som man ska kunna klicka på för att få dom i större format i en egen ruta, ungefär som här på FS.
Jag vill endast ha bilden och inga ramar eller vita tomma fält runtom.
Vill inte ha fotoalbum på just desssa sidorna
Kan någon tipsa hur jag ska göra.
Jobbar i Frontpage
Otroligt tacksam för svar
Lena Karlsson

Tack så mycket för denna sidan , den verkar mycket matnyttig för mig :)
Här finns kanske det jag söker. ska läsa!

Tar gärna emot fler tips och ideer.
Vill tillägga att jag är inte duktig på HTML.

Tyvärr fanns inte det jag söker där men en massa annat nyttigt, så mycket tack för sidan
// Lena

Miltona skrev:

Jag vill endast ha bilden och inga ramar eller vita tomma fält runtom.
Vet inte om jag uppfattar rätt i tröttheten nu. Vill du alltså att bildlänken från tumnageln ska öppna ett fönster med bara bildens storlek? Ett mindre fönster än vanliga webläsarfönstret? Isf funkar detta javascriptet för att öppna bilden i mitten på skärmen. Ange din bilds strl i px där jag skrivit 600 bara och lägg mellan <head>:

<SCRIPT>
<!-- Begin
function NewWindow(mypage, myname, w, h, scroll) {
var winl = (screen.width - w) / 2;
var wint = (screen.height - h) / 2;
winprops = 'height='+600+',width='+600+',top='+wint+',left='+winl+',scrollbars='+scroll+',resizable'
win = window.open(mypage, myname, winprops)
if (parseInt(navigator.appVersion) >= 4) { win.window.focus(); }
}
// End -->
</script>

Vid bildlänken skriver du: onClick="NewWindow(this.href,'name','600','600','no');return false;">
// End -->
</script>

(Jag använder det här, men rekommenderar hellre andra varianter så bilden öppnas i samma fönster. Navigering i bildfönstret tycker jag annars är krav för att det ska kännas ok med nya fönster så. Minst med pilar eller tydlig länk till nästa.)

Tack tack!
Nu är jag på rätt väg, du förstod vad jag menade, problemet är bara HTML :)) men jag ska sova nu och dyka in i detta imorgon.
Tusen tack !

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto