ANNONS
Annons

Klent fäste för motljusskydd på 50-200

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Ett av de tre motljusskyddfästena på mitt 50-200 skjuvades av vid ett fall från ett bord.

Kameran råkade falla ner i golvet från ett bord. Tänkte inte mer på det förrens jag skulle plocka av motljusskyddet för transport av utrustningen. Motljusskyddet gick trögt att få loss och ett av de tre gängorna/flänsarna satt kvar i MS.
Trodde först att flänsen var av plast, men den är av aluminium. Skall försöka limma fast den, men jag är mest förvånad över att inte MS gick sönder istället. Det är trots allt en Pro lins som skall tåla lite tuffare tag. Det är konstruktionsfel ifall en dyr del går sönder istället för en konsumtionsdel.

En varning till er andra, motljusskyddet är starkare än objektivet.

Är det en Hood Ring, men för ZD50-200 som du skulle behöva?
Så den är alltså inte av plast, utan i stället tillverkad av någon sorts lättmetall?

Hoppas du får ordning på zoomen. Annars, en engelsk firma, Luton Camera Repair Services, har jag hört är ett säkert ställe om man behöver reservdelar till sin Olympus-kamera.

P.S.
Tack för varningen.
• Jag har skaffat en LowePro Speedster kamerarem, så att den åker av när den inte behövs.
• Jag behåller stativfoten på gluggen, så att den inte kan rulla iväg.

På frontlinsen finns texten "Digital 50-200". Ovan den texten finns en fläns som greppar tag i motljusskyddet. Den flänsen har skjuvats av. De två andra är intakta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar