Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klen Imac?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag blev nyligen sugen på att fota igen och har denna gång inte bara införskaffat en bra kamera och jättejättebra objektiv utan även en trevlig plattform att göra nåt av bilderna efteråt. Nämligen en 27" Imac, fick ett kanonpris på den allra billigaste versionen (i3 3.2ghz, 4gb, 5670) så slog till. Tänkte ladda ner Aperture från Appstore och använda. Var jag dumsnål?

Har typ 70gb gamla bilder som jag tänkte sitta o rensa ut och nya kameran är en 5D mkII där jag tänkte fota i RAW..

Jag blev nyligen sugen på att fota igen och har denna gång inte bara införskaffat en bra kamera och jättejättebra objektiv utan även en trevlig plattform att göra nåt av bilderna efteråt. Nämligen en 27" Imac, fick ett kanonpris på den allra billigaste versionen (i3 3.2ghz, 4gb, 5670) så slog till. Tänkte ladda ner Aperture från Appstore och använda. Var jag dumsnål?

Har typ 70gb gamla bilder som jag tänkte sitta o rensa ut och nya kameran är en 5D mkII där jag tänkte fota i RAW..

Sitter just nu och redigerar en 26 gb stor bild på en iMac i5 med 8 gb ram. Använder Aperture och PS dagligen och skyfflar igenom massor av bilder i mitt yrke.

Edit:
Vad jag menar var att du har gjort ett bra köp.

Senast ändrad:
Jag har en 13' MBP av snålaste modell, 2,23 Core2Duo, 4 Gb och enklaste tänkbara grafikkort och på den funkar Lightroom 3 helt OK så du borde inte ha några problem :)

jag kör bla med imac 27 i7 med 8gb i minne o har inga problem med att köra stora filer. imac i7 är nästan dubbelt så snabb som min förra mac 2,3 dual med 4gb.

om jag vore dig skulle jag slänga i 8gb för det kan behövas samt minne är billigt idag.

Prova med att uppgradera minnet först! Det kan göra mycket.

aperture jobbar väl jättemycket med grafikkortet också?

Känns som det är flera sekunders fördröjning varje gång man vill göra nåt...

I övrigt så vill jag passa på att säga att zeiss 35mm f2.0 är ett helt fantastiskt objektiv! Barnlek att fokusera maneullt också tillsammans med s-mattskivan =)

vissa funktioner i photoshop var riktigt sega på min gamla burk den var visserligen nästan 5 år gammal men gick som tåget för övrigt. Det var en stationär mac dual 2,3 dual med 4gb i minne. I min imac 27 har jag 8gb i minne o det går hur snabbt smidigt som helst. Jag tror att du behöver mer minne så prova att stoppa i det så ska du se att det går betydligt snabbare. Jag använder för det mesta 5D mark 2 o D3x D700 o det är inga som helst problem.

aperture jobbar väl jättemycket med grafikkortet också?

Känns som det är flera sekunders fördröjning varje gång man vill göra nåt...

I övrigt så vill jag passa på att säga att zeiss 35mm f2.0 är ett helt fantastiskt objektiv! Barnlek att fokusera maneullt också tillsammans med s-mattskivan =)

Det låter lite konstigt att du får vänta flera sekunder vid varje åtgärd. Om man importerar stora mängder bilder till Aperture börjar den genast processa previews, just då känns den lite segare. Ett annan sak som kan sega ner är Places och Faces. Skojiga funktioner kanske, men inte användbara i min vardag så därför har jag slagit av dem.

Jag kör Aperture på en MacBook Pro 4 gig ram. Emellanåt riktigt segt. Den swappar mot hårddisken ganska ofta och det är lika bra att stänga ner alla andra program för att få nåt gjort. Aperture är en "memory hog" av kaliber...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto