Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klara färger

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag satt just och tittade igenom lite bilde rpå pentaxphotogallery.com o blev imponerad över de bilder som fanns där. många av dem har så sjukligt klara och starka färger. hur jagän pillrar med mina bilder i datorn så tycker jag mig inte få fram samma klarhet. självklart beror det på infon i bilden, en jag har bilder som jag tycker är tagna i samma ljussituationer med ungeäfr samma naturliga färgmättnad. men jag får liksom inte till det.

någon som har tips?

ex på bild: http://www.pentaxphotogallery.com/h...Section=2390&subSubSection=136039&language=EN
 
tiden på dygnet kan var stor skillnaden för bilderna,vart solen står mm
en bättre glugg skadar inte heller.
sen på exotiska platser så blir oftas bilderna bättre och intresantare av någon anledning :)
så resan är bokad till barcelona om en månad.
 
gluggarna tror jag inte att det är något fel på, kör mkt med FA 50/1,4 och FA35/2.

men det kan ju vara var på klotet man är eftersom som solen skapar olika förutsättningar.
men jag vill tro att jag inte måste åka till spanien för att få klara färger i mina bilder.
 
Bilden på citrusfrukten är säkerligen tagen med blixt vilket ger bra färger. Bilden på det gröna havet och den mörka himlen blir bra för att himlen är just så mörk och att ljuset kommer från sidan. Tittar man på bilden med två tummar upp så ser man att solljuset är starkt men ändå är inte skuggorna mörka, säkert står de vid en neutralfärgad ljus husvägg som reflekterar.
Det gäller att utnyttja hur ljuset faller, då kryper färgerna fram bättre. Sen kan man ju dra på en del i raw-konverteraren, jag är ganska säker på att de gör vad de kan för att det ska se snyggt ut.
 
Det är säkert många faktorer som hänger ihop.
En av många faktorer kan vara RAW-omvandlaren.
Många Pentax-användare kör med SilkyPix för att de uppfattar att den ger de bästa färgerna.
(Pentax PhotoLab använder samma bildbehandlingsmotor som SilkyPix, "powered by SilkyPix" och många har valt att köpa in större SilkyPix för att få samma färgkvalitet som PhotoLab, men med fler justeringsmöjligheter).
 
Inomhus eller i en studio kan man ljussätta upp vilka kontraster man vill(första bilden). Torr luft som det är ibland på våren och även hösten ger klara färger, pol-filter hjälper upp färgerna. En blixt ute för att frilägga/lätta upp eller lätta upp skuggorna lite med en reflexskärm, lågt stående sol(inte jämt) mm.
Dra ut ändlägena på histogrammet i RAW-konverteraren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.