Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klar bild i sökare, oskarpt resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

jenfoto

Medlem
Har en Nikon D80. Vet att jag gått över 50 K bilder nu, men kan inte se hur många jag fotat (testat onlinesidor men det går inte via Mac...).

Har fotat endel nu i höst och idag har jag varit ute i det fina vädret och knäppt av 500+ bilder. En blev skarp. Jag har mixat 2 objektiv, fast 50 mm f/1.8 och ett 17-24 f/2.8. Jag har kört både manuell fokus och automatisk, men samtliga bilder blev suddiga/korniga etc. Hade inte speciellt högt ISO då det mestadels var bra ljus.

Vad tror ni, har spegeln gått eller kan det vara något annat fel?

Lägg upp en exempelbil. Spegeln är nog inte trasig i alla fall, den har inget med skärpan på bilderna att göra.

Spegeln är nog inte trasig i alla fall, den har inget med skärpan på bilderna att göra.

Den har faktiskt lite med skärpan att göra. Om spegeln t.ex. skulle flytta lite på sig och förändra avståndet till mattskivan så skulle man inte få samma fokus för mattskivan som på sensorn => oskarpa bilder om man ställt in skärpan i sökaren.
Detsamma gäller för autofokus (det sitter normalt en liten spegel bakom den stora som riktar ner ljuset till AF-modulen)

Nu vet jag dock inte hur troligt det är att spegeln flyttar sig i sitt nedfällda läge... Är nog mer sannolikt att något annat hänt kanske.

Och exempelbilder är ju alltid bra!

Spegeln kan i teorin påverka skärpan, men jag har aldrig hört talas om någon som haft det problemet i verkligheten.

Min gissning är att det är något annat. Exempelbilder vore bra, som redan nämnts.

När började kameran bete sig så?
För den har väl förhoppningsvis inte alltid betett sig så här med dessa objektiv.
Slagit i ngt? Tappat? Varit utlånad?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar