Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klantiga jag. Minneskortet dränkt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maa

Aktiv medlem
Hejsan

Jag lyckades verkligen med det sämsta nyss. Hade just laddat in bilder till datorn och lade minneskortet ovan på objektivet när jag var klar. Så skulle jag flytta kameran och minneskortet halkar av objektivet - rakt ner i mitt vattenglas! TUR! Så minfråga är nu: Kan jag torka upp kortet och prova använda det igen? Eller ska jag se det som förgott förlorat?

// Mari
 
Prova lägg det på ett värme-element eller liknande i 2-3 dagar så att det torkar ur ordentligt, sedan är det nog fit for fight igen.
 
Goda odds

Någonstans på nätet såg jag att en handfast testare hade kört ett minneskort i 60 graders maskintvätt och därefter torktumling. Bilderna fanns kvar...
 
tack för det! Lade det i bokhyllan ovan på spisen, tänkte att det är lite varmt där. Men då kommer det väl hellst att krypa in en o annan ospartickel, så elementet är kanske ett bättre ställe..

Tack för ditt snabba svar!

(ledsna jag som måste hålla mig till ett 256 MB kort tills stackarn har torkat upp)

Men om det skulle vara lite vatten kvar, kan det då skada kameran??

// Mari
 
Re: Goda odds

BengtJohnsson skrev:
Någonstans på nätet såg jag att en handfast testare hade kört ett minneskort i 60 graders maskintvätt och därefter torktumling. Bilderna fanns kvar...

Fantastiskt! Då kanske jag har en changs! Tur att det inte var cola eller kaffe i glaset... Fast ioförsig. Då skulle det väl bara vara o tvätta det sen då!

// Mari

(Lite mera lättad!)
 
Jag stoppade mitt minneskort i huvan på torrdräkten när jag fotade kite, hade inte en tanke på det när jag gav mig ut och badade lite efter fotandet.

Sköljde det i sötvatten och torkade det, funkar fortfarande strålande.

Så du kan nog vara riktigt lugn.

/Martin
 
martinh skrev:
Jag stoppade mitt minneskort i huvan på torrdräkten när jag fotade kite, hade inte en tanke på det när jag gav mig ut och badade lite efter fotandet.

Sköljde det i sötvatten och torkade det, funkar fortfarande strålande.

Så du kan nog vara riktigt lugn.

/Martin

Dåså, har hört att saltvatten kan vara jävligt annars!

// Mari
 
Om man skulle tappa någonting i saltvatten typ mobilen, minneskort eller pocket kameror och de har blivit genomdränkta av saltvatten så kan man lika gärna ta ur batterierna och skölja den ordentligt i sötvatten tex under kranen... och därefter torka den ordentligt på ett element.

Elektronik oxiderar ju som bekant i saltvatten. Att skölja den under rinnande sötvatten är ju endå på vinst och förlust. Skulle man inte skölja typ mobilen så kommer förmdoligen saltet endå EVENTUELLT att skada den kanske en månad senare.

------------
En lite historia:
Själv så var jag i utomlands när en äldre man under en afton trillade i poolen och tuppade av. Jag kastade mig i poolen för att dra upp han. Senare upptäckte jag att jag hade mobilen i fickan. Mobilen visade sig efter detta inte fungerade... men det kunde ju kvitta för liv väger tyngre än en eletronisk pryl. En vecka efter hemkomst till Sverige så fick jag bara för mig att prova telefonen.. och vips.. så fungerade den igen. Jag som trodde att jag för evigt var förpassade den till gamla telefonen (tegelstenen).

Den äldre mannen och hans fru var glada... jag var glad i dubbel bemärkelse..
------------

Sorry att jag snodde tråden för ett tag... lämnar tillbaka den nu :)
 
Ett av mina minneskort (sandisk ultra II) har gått genom tvättmaskinen utan problem. Det fick inte ens någon omtänksam torkning utan upptäcktes först när det hängt småfuktigt i byxorna på torkställningen ett par dagar.

Jag tror inte det är något större problem med minneskort och väta då all elektronik på sådana produkter brukar vara inbakad i epoxi. Även kontakten angrips inte så starkt då det inte ligger någon spänning på den. Spänningssatta kontakter kan annars förstöras väldigt snabbt när de kommer i kontakt med vätska. Så tvätta inte batterierna...
 
Så länge man inte kör ström i prylarna och riskerar kortslutningar så är det i regel inga problem när det gäller sötvatten.
 
Då den äldre mannen föll i poolen så slog han i huvudet i poolkanten. Förmodligen så var det av detta som mannen tuppade av.. vem vet...han kan mycket väl ha tuppat av strax innan han föll också. Jag var den första som såg honom ligga i poolen med huvudet nedåtvänt. Jag hann liksom aldrig tänka utan kastade mig bara i poolen. Tror bestämt att det aldrig tog mer än 1 sekund från det att jag såg han tills att jag stod i vattnet.

Det var först när jag stod i poolen som en annan i mitt sällskap reagerade. Först undrade han varför jag helt plötsligt stod i poolen, sen såg han vad jag höll på med och det var då som även han kastade sig i poolen. När vi två stod där så reagerade alla andra också.

Vi (jag och min bekant) fick upp honom ur vattnet. Det var också då som mitt X tog över... eftersom hon jobbade inom sjukvården så tyckte jag att hon var mer lämpad för detta. Hotell personalen ringde ambulansen och själv sprang jag ut på gatan för att lotsa rätt ambulansen.

Ska kanske nämna att det hela hände i barnpoolen så det var inte djupare än att jag hade vatten upp till knänan. Men till saken hör att när jag höll upp den gamle mannen så att jag hade hans huvud ovanför vattenytan så halkade jag (hade sandaler på mej) och satte mig själv på häcken.
Det var då min telefon dränktes. Detta upptäckte jag först när den gamle mannen hade åkt iväg med ambulansen.

Jag träffade mannen dagen efter (tror jag att det var) och jag kan berätta att han såg inte vacker ut i ansiktet. Men det viktigaste för mej var att han fortfarande var i livet...

Detta hände för ungefär 4-5 år sedan och när jag häromdagen gick igenom en massa smålappar så hittade jag av en slump lappen med hans adress på som han skrev ifall jag skulle få problem med försäkringsbolaget angående min telefon. Telefonen var för mej egentligen mindre intressant för det viktigaste var att han klarade sig. För vem vet vad som hade kunnat hända om jag inte sett honom. Nej USCH.. vågar knappt tänka tanken bara..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.