Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

klätterfoto-hur göra med prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
en kanske något dåligt komponerad rubrik, men ändå.

min frgåa rymmer lite olika saker. hittills har jag mest fotat bouldering, det är ju inga större problem, oftast kan man på ett hyfsat lätt sätt kravla sig upp på stenen antingen med kameran eller få den räckt till sig när man väl är uppe. men när man ska fota från rep är det ju en annan sak.
ska man repklättra upp eller fira ner en bit är de tju inga problem att ha kameran runt halsen(oftast iaf). men om man ska släpa med sig olika objektiv, hur gör man smartast då? jag har funderar på att spänna fast min lilla lowepro väska på ryggen så att man sen kan svänga runt den och ta fram grejerna hyfsat tryggt.

jag vet att det finns ett par pojkar och flickor här på fotosidan som lyckas rätt bra med klätterfoto från rep så ni får gärna dela med er av era erfarenheter. hur riggar ni rep och vilken utrustning använder ni er av för att ta er upp och ner längs repet(jumars verkar vara det allenarådande vad jag märkt)?

Har inte fotat specielt mycket från rep heller men kan i alla fall dela med mig av mina tankar och idéer.

Jag skulle inte/tar inte med mig extra objektiv, leta upp en plats där du vill fota från, tex vid ett krux där du tror du kan få bra bilder, utgå från var du kommer att vara och välj brännvidd ut efter det. Ett zoom objektiv kan ju ge dig rätt mycket teckning om det skulle va så. Fördelen med klättring är att du kan komma nära det och oftast har tid till att komma nära det utan att bli skadad. Ett vidvinkelobjektiv relativt nära kruxet eller stället där du vill fota ger dig en helt annan inlevelse i klättringen än tele gör.

Anledningen att jag tvivlar på objektivbyte är situationen man sitter i, även om du är bra säkrad och har händerna fria så är du ändå inte lika stabil hängandes i en lina som ståendes på marken, minsta lilla ryck eller sving kan göra att du tappar både objektiv och kamera och i värsta fall träffar det någon under dig (eller i bästa? kanske räddar kameran :-D).

jo det är klart att det är lättast att bara ha ett objektiv på kameran och skippa att ta med extra. men ska man fota t.ex. en lång trad- eller aidled så finns ju möjligheten att fota samma led under ganska lång tid, plus at personen antagligen inte vill klättra den igen direkt efter(vilket man kan göra med kortare sportturer) eftersom det är mer meck att klättra trad eller aid. under en sån klättring har jag mer tid att fota och därför mer tid att variera mina bilder, då skulle det kunna vara intressant att kunna byta mellan extrem vidvinkel och tele, eller dylikt.

eftersom det dessutom tar länge tid har jag möjlighet att repklättra med klättraren så at tjag kan följa honom/henne längs leden och få mer olika aspekter av klättringen.

bytet av objektiv behöver i sig inte vara så svårt, i vanliga fall när det är något osäkra förhållanden så stoppar jag ner objektivet i väskan medan det sitter fast på kameran, vrider loss kameran och sätter på det andra medan det fortfarande är i väskan.

Ja jo det är sant, är det längre rutter så skulle jag också ta med lite mer, då lär väl det smidigaste vara om du kan ha det i en slingshot, bättre än så lär det inte bli. Alternativt en fotoväst/sele där du har allting itllängligt, problemet blir bara om det är ivägen för klätterselen.

Hej, om du vill ha med prylarna upp på väggen köp en Tamrac Velocity 8, det är en axelväska som är skön att ha på ryggen när du firar etc. Sedan vrider du den runt midjan utan att ens behöva lossa på något. På så sätt får du full kontroll på prylarna (toppmatad) och du har även ett litet "bord". Du får plats med en systemkamera (Eos350D) inkl batterigrepp. En stor blixt (550Ex) och ett extra teleobjektiv i den mindre klassen. Sedan går det att montera på moduler har jag för mig.

Tips: Använd något att vila fötterna i, du blir snabbt trött i rumpan och benen somnar. Och glöm inte vatten, hehe...

Jag har ingen erfarenhet av klätterfoto, men jag skulle nog ta en Lowepro Off trail midjeväska och en Lowepro Slingshot 200 AW.. Då kan du ju ha kameran nära och snabbt tillgänglig, och de viktigaste objektiven / grunkamonker. Resten i Väskan. Är du riktigt fiffig så skaffar du Lowepros sliplock flaskhållare och sätter på Axelremmen till Väskan också! Så hade jag gjort :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar