Annons

Klämmor på stativbenen som inte låser tillräckligt bra (längre)

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 055 PRO B som har några år på nacken och jag upplever att benlåsningen med klämmorna inte är helt hundra längre, vilket gör att benen kan glida lite när man råkar trycka lite uppifrån (exempelvis vid montering av kameran på stativhuvudet), vilket jag upplever som oerhört störande. Det är bara ett av benen som lider av detta ännu.

Är detta något vanligt som brukar inträffa efter ett par år? Går det att göra något åt det hela?

Om det är likadant som på mitt 190-stativ så går det att spänna klämmorna från baksidan med muttern som sitter där. Har för mig att Manfrotto skickade med något litet fånigt verktyg avsett för ändamålet till och med. Nu är det ju en vanlig mutter så det går ju bra med något ur verktygslådan också.

Ja, de muttrarna behöver spännas lite då och då så inte stativbenen glider. Dock inte för hårt för då blir spännena lite väl hårda att låsa stativbenet. Till mitt stativ (055) följde det med en liten nyckel som man ska använda för att spänna muttrarna. Enklast att spänna muttern är när man har knäppt upp spännena så bena är lösa. Vrid ett halvt varv och knäpp spännena för att testa så det blir lagom hårt att låsa stativbenet.

/Gunnar

Det var alltså inte svårare än så :). Men frågan är vad jag har gjort av det där lilla verktyget... Det blir till att leta i gömmorna.

Tack för tipsen.

Edit: Nu när jag tittar efter ser det ut som att en vanlig hylsnyckel borde gå att använda...

Har noterat att det skett en liten produktutveckling här, förr fanns en plastgrej med en stålskruvgrej istucken som var lätt att förlora, idag har man rationaliserat bort stålgrejen och kan skruva med plastgrejen direkt. Fast den är lika lätt att förlora...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto