Annons

Kiwi fotos fc-1ii 2-vägs macro/repro släde

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Tjena alla,

Har funderingar på att köpa en släde för makrofotografering.
Har en del utrustning i Novoflex men känner att deras släde hos Scandinavian för drygt 3000,- blir litet för mycket.

Har därför hittat KIWI FOTOS FC-1II 2-VÄGS MACRO/REPRO SLÄDE hos PHOTAX.

Vad tror ni om denna? Någon som använder/använt den?

Tack på förhand!

Vänligen,

Andreas
 
Nja...

Det beror på om hur nära du ska. Jag har den modellen med X/Y. Vid högre förstoringsgrad är gängstigningen för grov när man skärpestackar, i mitt tycke.
Men ett mikrometer-bord är ofantligt mycket dyrare... Så OK för det priset!
 
Det beror på om hur nära du ska. Jag har den modellen med X/Y. Vid högre förstoringsgrad är gängstigningen för grov när man skärpestackar, i mitt tycke.
Men ett mikrometer-bord är ofantligt mycket dyrare... Så OK för det priset!

Tack, Mats.
Jag ser att Velbon har ett också som Cyber säljer. Undrar hur pass mycket "mer" jag får för pengarna där? Kanske bara "namnet"? De har ju också ett par enklare från Novoflex - ger de mer kan tro?

/Andreas
 
Tjena alla,

Har funderingar på att köpa en släde för makrofotografering.
Har en del utrustning i Novoflex men känner att deras släde hos Scandinavian för drygt 3000,- blir litet för mycket.

Har därför hittat KIWI FOTOS FC-1II 2-VÄGS MACRO/REPRO SLÄDE hos PHOTAX.

Vad tror ni om denna? Någon som använder/använt den?

Tack på förhand!

Vänligen,

Andreas
Du ska inte använda objektivets egna AF och stega mellan varje exponering för att fokusstacka? 0 kr.
 
Modifierad

Tack, Mats.
Jag ser att Velbon har ett också som Cyber säljer. Undrar hur pass mycket "mer" jag får för pengarna där? Kanske bara "namnet"? De har ju också ett par enklare från Novoflex - ger de mer kan tro?

/Andreas

Så här gjorde jag. Har visat den tidigare, men att hitta i urgamla trådar... Kostade några tior och ger mycket bättre precision. Kuggarna och den stora ratten gör att det går att flytta 1/10 mm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/298034/3539054.htm
 
Du ska inte använda objektivets egna AF och stega mellan varje exponering för att fokusstacka? 0 kr.

Tack Peter,

Jag skall i första hand ha ett hjälpmedel för makro med stativ. Jag vill inte behöva flytta hela stativet för att komponera om litet extra. Sedan kan jag såklart försöka mig på focusstacking framöver, om vald släde funkar för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.