Annons

kitobjektiven till e-510, funktion i lite mörkare situation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orcus

Aktiv medlem
funderar som mest på att skaffa mig en systemkamera då min kompaktkamera inte vill så som jag vill.

Efter mycket letande så verkar Olympus E-510 ligga i rätt pris för mig, då med de två kitobjektiven som den säljs med, 14-42 & 40-150.

Hur funkar dessa objektiv när det är lite mörkare? typ inomhus när man inte har alla lampor som finns igång samtidigt.
Eller utomhus på morgon/kväll.

sambon är gravid och vi väntar barnet i augusti, så det kommer bli mycket fotande av växande mage och sen en sprattlande unge och vill nu ha en kamera som kan fota bra utan att allt blir suddigt som det blir med nuvarande kompaktkamera inomhus :/
 
De två kitobjektiven tillhandahåller den unika kombinationen av dels kompakt format/vikt samt förhållandevis goda optiska prestanda. Med en extra närbildslins till telezoomen kan man dessutom erhålla hyfsade makro-egenskaper.

Är det mörkare, får du använda dig av längre tider.
Längre tider, betyder I(mage) S(tabilization) eller stativ.

Beroende på bildens användning, (för web eller förstoring), så kan du även öka på ISO-talet. Fortfarande med bra kvalitet upp till ca ISO 640/800.

Är motivet rörligt, så att du inte kan tillgripa längre tider, så finns ytterligare två alternativ:
• Skaffa en blixt, se t.ex. den billiga FL-36 på Dustin Home, eftersom den gamla modellen fortfarande reas ut.
• Skaffa ett ljusstarkt objektiv, t.ex. Sigma 30mm/F1.4, som enligt www.prisjakt.nu faktiskt har sänkts något i pris.
 
tack för svar :)

finns det någon "regel" om vilken ljusstyrka som är minimum(maximum?) att använda inomhus med bra resultat?
 
Det går tyvärr inte att ge ett generellt svar.

Ljuset i ett rum kan variera beroende på många faktorer.

Du klarar dig utan blixt inomhus med paketobjektiven om du ställer ljuskänsligheten på 400 ISO, samt använder bildstabiliseringen.

Om rummet är tillräckligt ljust för att vistas i så funkar det absolut.

Jag menar, det är ju ändå inte behagligt att vistas i ett mörkt rum utan en viss belysning, och då finns det ändå ingen att fota?

Givetvis är ett objektiv med ljusstyrkan f/1,4 bättre, men det fungerar även med paketobjektivens f/3,5 och f/4,0
 
Det beror helt på hur er bostad ser ut.
Försök tänka så här: Du behöver en slutartid på närmare 1/50 sekund för att få hyfsat skarp bilder inomhus på en person som rär sig långsamt och vid 1/100 får du skarpa bilder på en som rör sig snabbt.
I vår hall utan fönster med en taklampa har jag
1/3 sek vid iso 100 och bländare 4
1/6 sek vid iso 200 och bländare 4
1/12 sek vid iso 400 och bländare 4
1/25 sek vid iso 800 och bländare 4

1/50 sek vid iso 800 och bländare 2.8
1/100 sek vid iso 800 och bländare 2.0
1/200 sek vid iso 800 och bländare 1.4

Jag kan även skruva ner iso för att få renare biler.
1/100 sek vid iso 400 och bländare 1.4

Allt beror på hur varje situation ser ut.
 
Orcus skrev:
... 14-42 & 40-150. Hur funkar dessa objektiv när det är lite mörkare? typ inomhus när man inte har alla lampor som finns igång samtidigt.
Eller utomhus på morgon/kväll.

Paketobjektiven torde räcka gott och väl för inomhusfotande under den ljusa årstiden. Det enda du kanske bör komplettera med är en lös blixt, till exempel den FL-36 som Sundvinsson rekommenderar. Den finns också till nedsatt pris, 990,- kronor, hos Fotokungen http://fotokungen.jetshop.se/

En annan, kraftigare blixt i ungefär samma prisklass (1500,- kronor) är Dörr DAF42/480 för Olympus. Jag har en likadan blixt (samma modell finns för olika kameramärken) för Sony/Konica Minolta, och den har fungerat oklanderligt väl med min Konica Minolta A2 trots en del beska recensioner från andra användare här på Fotosidan. Finns hos bland andra Cyberphoto www.cyberphoto.se

/Per
 
Min erfarenhet är att kameran har ganska svårt att hitta fokus med kit-objektiven när det blir lite mörkare, annars funkar de bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.