Annons

Kitobjektiv vs handplockade

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa Pentax K5 och hur deras kitobjektiv DA18-553,5-5,6 AL WR + DA 50-200/4,0-5,6 AL WR är. Man får dem ju nästan gratis (ca 2500-3500 kr totalt för objektiven beroende på leverantör).

Det finns ju dyrare (läs: ljusstarkare) alternativ från samma tillverkare....är det bara ljusstyrkan det handlar om eller är det kvalitén på optiken, fokusmotor mm?

Är det sämre kvalitet eller bara lockpriser för att fånga en presumptiv märkestrogen kund?
Hur står sig fristående tillvlerkare?

Frågan gäller förstås generellt, oavsett vilket märke som helst som erbjuder paketlösningar.

Nyfiken på era synppunkter! /Leif

Funderar på att skaffa Pentax K5 och hur deras kitobjektiv DA18-553,5-5,6 AL WR + DA 50-200/4,0-5,6 AL WR är. Man får dem ju nästan gratis (ca 2500-3500 kr totalt för objektiven beroende på leverantör).

Det finns ju dyrare (läs: ljusstarkare) alternativ från samma tillverkare....är det bara ljusstyrkan det handlar om eller är det kvalitén på optiken, fokusmotor mm?

Är det sämre kvalitet eller bara lockpriser för att fånga en presumptiv märkestrogen kund?
Hur står sig fristående tillvlerkare?

Frågan gäller förstås generellt, oavsett vilket märke som helst som erbjuder paketlösningar.

Nyfiken på era synppunkter! /Leif

Hej

Detta blir en tuff match :)) Åsikter går hela tiden isär. Så här tycker iaf jag efter att ha använt Pentax sedan 1990.
Jag upplever att Pentax orginal optik är bättre än ex Sigma och Tamron, dock blir skillnaden mindre ju "enklare optik.
Kitobjektiven är vettiga linser, till vettiga priser, men personligen har jag utvecklat mitt fotograferande i från dem och kräver lite bättre prestanda. Men de är inte dåliga för det, lite är det vad du är van vid sedan innan.
Gällande Pentax vill jag dela upp de i följande stigande ordning. Kitlinser, Någor mer lyckade gluggar typ 55-300. Limited linser och sist Stjärnlinserna. Om man tar exempelvis Stjärnlinserna alt Limited linser så är det utan tvekan bättre, inte bara ljusstyrkemässigt utan skärpa och kontrast är avsevärt mycket bättre.

Som en Pentaxian kan jag bara rekomendera dig att börja med det paketet du tänkt och vidare utveckla dig efterhand. En styrka med Pentax är den fina begagnade marknaden där det finns gott om fina linser, både manuella och AF.
Hoppas du känner dig klokare..Martin

Hej

Detta blir en tuff match :)).......................Som en Pentaxian kan jag bara rekomendera dig att börja med det paketet du tänkt och vidare utveckla dig efterhand. En styrka med Pentax är den fina begagnade marknaden där det finns gott om fina linser, både manuella och AF.
Hoppas du känner dig klokare..Martin

Tack för det svaret och rådet!
Har nu gjort slag i saken och inhandlat kitpaketet + ett 100/2,8 macro, allt Pentax, och hopaps att det var ett bra val. Närmaste konkurrenten blev faktiskt Sony´s A55 som var mycket frestande men hade skral batterikapacitet och ingen vädertätning. Deras vridbara LCD saknar jag dock, synd att inte Pentax lagt till den detaljen.
/mvh Leif

Grattis

Tack för det svaret och rådet!
Har nu gjort slag i saken och inhandlat kitpaketet + ett 100/2,8 macro, allt Pentax, och hopaps att det var ett bra val. Närmaste konkurrenten blev faktiskt Sony´s A55 som var mycket frestande men hade skral batterikapacitet och ingen vädertätning. Deras vridbara LCD saknar jag dock, synd att inte Pentax lagt till den detaljen.
/mvh Leif

STORT GRATTIS..till ett utmärkt val. 100 2,8 är riktigt bra, du kommer att bli nöjd. Trösta dig med att vridbar LCD lätt går sönder :)))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar