Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kitesurfing-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Jag tänkte ta lite bilder på när jag är ute med polarna och kajtar och ska köpa en ny glugg då jag inte har någon tele-zoom.. har ingen tele överhuvudtaget faktiskt.

Iochmed att jag har en Olympus med 2x cropfaktor så hoppas jag att sigmas 55-200 ska räcka för detta ändamål, har nämligen en j*vligt tajt budget.
Så vad tror ni, räcker 400 mm i vanliga 35mm-formatet?

För att fylla i så kan jag säga att kvaliteten inte spelar speciellt stor roll nu till en början utan vill bara få fram bilder så att säga.
Ljusstyrka är inte viktigt för det är alltid på dagen och grejen är ju den att det är alltid på långgrunt vatten så jag kan sätta en plastpåse på kameran och springa ut en bit i vattnet :)

Senast ändrad:
Jag plåtar en hel del kite på sommaren. I Falsterbo, Skanör, Ljunghusen, Landskrona och Lomma-Bjärred trakterna.
Canon 500mm objektiv på en 1DmkII kamera har jag. Ofta med extender. Men jag går inte långt ut i vattnet. Allt beror på vilken typ av bilder du vill. Och om du vill ha både segel o människa i bilden.

Jag bor i landskrona så det är lundåkra som gäller :) där är ju långgrunt o fint så man kan ju gå ut så långt man vågar..

Jag hade gärna fått någon närbild också med mestadels surfare i bilden..

du borde ju nästan komma för nära med 500mm + extender, eller? ;) du har inga bilder att visa där det står vilken brännvidd osv? :)

Om det är långgrunt där dom kör och du vadar ut, vad ska du då med tele till?
Be dom köra en meter från dig, då är det ju vidvinkel vi pratar om.
Tänk dig en bild där både åkaren och kiten syns och den är tagen 1-2m ifrån åkaren, fräckt!!

hehe jepp, det är helt klart ett alternativ som jag säkert kommer testa, men känns som att ett tele ger mig fler möjligheter till lite andra sorters bilder också.. :)

North skrev:
Om det är långgrunt där dom kör och du vadar ut, vad ska du då med tele till?
Be dom köra en meter från dig, då är det ju vidvinkel vi pratar om.
Tänk dig en bild där både åkaren och kiten syns och den är tagen 1-2m ifrån åkaren, fräckt!!

Kul i början,men sen tröttnar man. Du måste känna åkaren så han ställer upp också.
Vill du ha en fotbolls-spelare som gör 100 cykel-sparkar en meter från dig så att du kan säga att du plåtat fotboll så blir det samma sak.

Hampus Lindvall skrev:
Jag bor i landskrona så det är lundåkra som gäller :) där är ju långgrunt o fint så man kan ju gå ut så långt man vågar..

Jag hade gärna fått någon närbild också med mestadels surfare i bilden..

du borde ju nästan komma för nära med 500mm + extender, eller? ;) du har inga bilder att visa där det står vilken brännvidd osv? :)

http://www.pbase.com/larsjohnsson/sport

Har inget nytt uppladdat så bilderna är gamla när jag inte hade bra utrustining.
Men där är många från förra årets SM i windsurfing (Bjärred) där kan du se hur det blir med 500mm

Snygga bilder där :) iochmed att jag kommer kunna vara lite närmare än vad man kan vara vid vindsurf så tror jag att jag klarar mig med 400 mm..

Kollade lite recensioner på gluggen nu också och det verkar ju vara helt ok för de 1500 den kostar så jag slår nog till på den!

Ses vi i Lundåkra eller Borstahusen? :)

Lars Johnsson skrev:
Kul i början,men sen tröttnar man. Du måste känna åkaren så han ställer upp också.
Vill du ha en fotbolls-spelare som gör 100 cykel-sparkar en meter från dig så att du kan säga att du plåtat fotboll så blir det samma sak.

Sedan tröttnar man?
100 sparkar?
Man får väl variera sig med lite olika objektiv och vinklar, vidvinkel var bara ett förslag
Är väl sak samma med tele i så fall, 100 bilder med tele så tröttnar man nog då med.
Ska man ta riktigt bra actionsport bilder, så är det en klar fördel prata med folk först, men man behöver inte känna någon.
Känna åkaren så han ställer upp!?!!?? Har du plåtat folk som surfar, windsurfar,mm?
Alla ställer upp, dom älskar folk med kamera.
En sak till, jag kommer inte ta 100 bilder på cykel-sparkar, jag gillar inte fotboll ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar