Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kina-radiosändare + pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Hallå ja grabbar(och kanske några töser). Behöver lite hjälp, har precis beställt Kina-radiosändaren och mottagaren med 4 kanaler från Kaffebrus, hoppas det är någon här som har sådana?

Problemet är iaf det att jag inte kan ha någon kortare slutartid än 1/30 sekund.. Jag förmodar att det är något jag ställt fel, antingen på min K10d eller på min 540 fgz.. hoppas någon kan lösa detta åt mig för jag är inte på humör för att testa varenda inställning som finns.

Har en en-kanalig sändare till mina studioblixtar från kaffebrus, vet inte om det är en "kina"-sändare?
Den fungerar även på 1/180, men då får jag spår efter andra ridån, så jag kör alltid på 1/125.
Kameran i M-läge..

Kanske inte hjälper dig?

Det låter som att det är samma fast med färre kanaler ja.
hm.. ja jag har testat i M, Av och Tv.. saken är den att på 1/30s så får jag perfekta bilder, på 1/45s hinner blixten inte slå alls, jag får inte ens spår efter andra ridån..

vad har du för blixt? vad är den inställd på?

tack för svar.. :)

Det problemet hade jag oxå, men jag köpte mina på ebay. Du behöver en annan version av triggers. Om du söker på Cactus trigger på ebay hittar du säljaren jag köpte av. dom var väldigt tillmötesgående när jag förklarade problemet och fixade själva en 540 blixt för att testa. dom kom fram till samma sak och modifiera sedan triggern så dom fungerade. Dom säljer runt fyra versioner av den triggern för att den ska funka med olika blixtar..

ah, fredrik, du menar att det är sändare/mottagare det är fel på ändå? f*ck..

Hoppas kaffebrus går med på att byta ut de då för så här kan jag inte ha det.

tack så jättemycket för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar