ANNONS
Annons

Kikare, budgetklass....

Produkter
(logga in för att koppla)
Något som är värdefullt är bra synfält, helst över 125 meter. Hellre 7x30 än 10x25.

Senast ändrad:
Att köpa kikare är samma problem som att köpa objektiv.
Jag är ingen allvetare. Men kollade vad som fanns för ett par år sedan när min gamla kikare gick sönder. Mitt pris/prestande val blev Minox BV 8x42 BR för 2495kr. (Finns nu för 2195kr på Scandinavian)

8x-förstoringen ger en lite lugnare bild än 10x. Fast det beror lite på hur darrig man är i armarna. Under 25mm objektivöppning blir bilden lite för mörk om det inte är fullt dagsljus.

Några som jag skulle kolla på:
Budget: Soligor 10x25 för 295kr
Prisvärd: Zenith 8x25 WP för 790kr
Både dyrare och tyngre men bra pris/prestanda har Danubia 8x42 för 1395kr.
Någon billig 8x42 har jag inte koll på...

Naturbokhandeln är kunniga och är bra att ha o göra med. Men kanske inte alltid billigast.

Hoppas du blev lite klokare.
/Lars

Gunnar Olssons Foto i Stockholm är ett annat bra ställe att inhandla sin kikare på. Länk här:

www.gofoto.se

De är mkt kunniga och lär nog ha landets största urval av kikare.

När det gäller val av modell så skulle jag välja att lägga mig på 8x42 (alt. 32) för bra synfält och bättre ljusstyrka. Som med all annan optik så får man det man betalar för.

// Daníel

Lotus 8X42 Adventure

Jag skulle föreslå ovanstående om du tycker att priset är det rätta. Fågelskådar rätt mycket och köpte därför den som en lämplig kikare för barnen. Jag är rätt imponerad av den, mycket bra i hyfsat ljus men dess svaghet kommer fram när det skymmer då man märker att det är en budgetkikare. Vikt 663g, närgräns 1,2m pris 1000 kr på digitaltvexperten.

/Stephan

HAr kollat på 2 olika nu:

dels Nikon ActionVII 8x40CF 1495:-
Och även Focus Nature 8x42 Skulle tydligen kostat 1600:- nu 800:-

Inte riktigt säker på modellen på Focus, men den liknar den jag kollade på + att den skulle vara vattensäker i 5 min på 1m djup.

Är dessa något att satsa på??

Då jag driver http://www.kikarforum.se borde jag naturligtvis kunna svara på denna fråga.
Kruxet är vår Svenska rubel. Priserna har helt enkelt gått i taket. I dag får man söka efter handlares gamla lager och inte vara rädd för att köpa från annat land för att få tag i ett fynd.
Som allmän kikare rekommenderar jag 8x förstoring och en apertur om ca 42 mm. Varning för Focus! En del medlemmar på Kikarforum har rapporterat skrämmande låg kvalité.

En 8x21 är ju fickkikare, kan möjligen fungera som andrakikare, nånting man alltid har med sig. Men den ger litet synfält och är i pricnip bara användbar i dagsljus. Titta hellre på 8x32 om du tycker att "standardstorleken" 8x42 är för klumpig. Gå till butik och prova!

Kompaktkikare är inte ett dåligt val. Det är bättre med en kikare som används, än en som ligger hemma pga sin storlek.
Jag rekommenderar en kikare med en utgångspupill över tre mm, för att den skall vara användbar även under lite sämre ljusförhållanden. Utgångspupillen är aperturen/förstoringen. En 8x21 ger då en utgångspupill på 2,63mm. Kontrollmät alltid! Det är inte ovanligt att man döljer sämre optik med en nedbländning.
Jag har skrivit en kikarhandledning som kan laddas ned från http://www.kikarforum.se

Det finns ett guldkorn bland kompaktkikare, som tyvärr inte tillverkas längre, men förekommer ibland på auktionssiter till en mycket rimlig peng. Den anonyma kikaren är Minolta 8x25 D WP XL. Jag har en i min ägo och den presterar riktigt bra, i klass med mångdubbelt dyrare kikare.

Såja, efter många om och men så blev det till slut en Focus nature 8x42 för drygt 800 inkl riktigt go nackrem......

Riktigt nöjd med den, dock så vill jag ha tips på en bra "andrakikare" så kallade fickkikare.....

Prioritering på denn är smidighet och tålighet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar