Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko Telekonverter 3,0x PRO300

Produkter
(logga in för att koppla)
Man förlorar lite mer än 3 bländarsteg, vilket oftast torde göra objektivet rätt oanvändbart. Om man kikar i din kameraväska så är ditt ljusstarkaste objektiv på f/2,8 vilket alltså kommer att förvandlas till f/8 vid full bländaröppning. Dina f/4-teleobjektiv blir till f/11, så där försvinner autofokusen också.
Hur bildkvaliteten är har jag ingen aning om, men jag skulle tro att du lika gärna kan beskära bilderna, och givetvis i första hand använda 30D istället för 5D för att "förlänga" befintliga objektiv så mycket som möjligt från början.

Hej Martin!

Tre steg är verkligen i mesta laget. För egen del fotar jag inte sällan med 1,4x- och 2x-konverter samtidigt, och då förlorar jag inte mer än två steg.

Skulle gärna använda min 30D mer, men slutaren har ett problem, och här i Niger går den inte att reparera.

Mvh, Ulf

Lieden.se skrev:
Tre steg är verkligen i mesta laget. För egen del fotar jag inte sällan med 1,4x- och 2x-konverter samtidigt, och då förlorar jag inte mer än två steg.
Nu har jag ju aldrig provat det du beskriver i praktiken, men om du slänger på både 1,4x och 2x samtidigt måste du väl förlora 3 bländarsteg? 1,4x stjäl ett steg, 2x stjäl ytterligare två steg. Eller tänker jag helt fel?

PS Om man går in och tittar under "produkter" här på FS finns det visserligen inga recensioner av Kenkos 3x, men däremot tre FS-medlemmar som har en sådan.

Senast ändrad:
Hej Erland!

Så du är här också?! :)

När jag klämmer på båda konvertrarna på EF 500/f4 blir bländaren 8, åtminstonde säger kameran (5D) så i sökaren. Och jag har inte tejpat kontakterna på någon av konvertrarna.

Mvh, Ulf

ErlandH skrev:
Nu har jag ju aldrig provat det du beskriver i praktiken, men om du slänger på både 1,4x och 2x samtidigt måste du väl förlora 3 bländarsteg? 1,4x stjäl ett steg, 2x stjäl ytterligare två steg. Eller tänker jag helt fel?
Du tänker helt rätt. Man förlorar 3 steg, vad än Ulfs kamera säger.
Kanske klarar inte kamera/objektiv/konvertrar av att ge rätt besked om man använder mer än en konverter.

Olle

Lieden.se skrev:
Hej Erland!

Så du är här också?! :)

När jag klämmer på båda konvertrarna på EF 500/f4 blir bländaren 8, åtminstonde säger kameran (5D) så i sökaren. Och jag har inte tejpat kontakterna på någon av konvertrarna.

Mvh, Ulf

Även om det står bländare 8 i kameran så är det i verkligheten bländare 11. Detta på grund av att kameran inte kan känna av att du har två konvertrar utan den tror att du bara använder en.

gujo skrev:
Även om det står bländare 8 i kameran så är det i verkligheten bländare 11. Detta på grund av att kameran inte kan känna av att du har två konvertrar utan den tror att du bara använder en.

Så måste det vara, eftersom det i EXIF står 1000mm. Kameran känner bara av 2x konvertern. Lite märkligt, 2x sitter närmast objektivet, 1,4x-konvertern är mellan 2x och huset. Lite svagt av så kostsam elektronik att den inte kan känna av att det sitter två konvertrar på objektivet, speciellt som det rör sig om två konvertrar som båda annonserar sin närvaro.

Det skulle vara intressant att veta vad du får för bländarvärde om du sätter 2x-konvertern närmast huset.

Olle

Edit: Det blev fel konverter vid första försöket.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar