Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko ND8 stoppar inte 3 steg

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag köpte just ett Kenko Smart Slim ND8 43mm-filter till min Leica M7. Det ska stoppa 3 steg som jag förstår det. Det innebär i mitt huvud att om jag vid given situation utan filter har f16 för rätt exponering, så borde jag få stoppa ner till f2 med mitt ND8-filter. I verkligheten verkar jag hamna på ca f5.6. Alltså strax under 2 stop. Har jag fattat fel, är det ett dåligt filter, eller kan det vara något annat jag missar? Batterierna i kameran är ganska nya och jag har inte haft problem med felexponeringar i kameran.

Jag köpte just ett Kenko Smart Slim ND8 43mm-filter till min Leica M7. Det ska stoppa 3 steg som jag förstår det. Det innebär i mitt huvud att om jag vid given situation utan filter har f16 för rätt exponering, så borde jag få stoppa ner till f2 med mitt ND8-filter. I verkligheten verkar jag hamna på ca f5.6. Alltså strax under 2 stop. Har jag fattat fel, är det ett dåligt filter, eller kan det vara något annat jag missar? Batterierna i kameran är ganska nya och jag har inte haft problem med felexponeringar i kameran.

3 steg från f/16 är f/5.6.

/stefan

Efter att ha läst på lite nu så har jag ju missförstått hur stoppen fungerar på bländaren. Trodde halvering/dubblering av bländartalet innbar ett steg (ex. f2 till f4) precis som det är för slutartider och ISO-tal.

Tack för hjälpen alla!

Efter att ha läst på lite nu så har jag ju missförstått hur stoppen fungerar på bländaren. Trodde halvering/dubblering av bländartalet innbar ett steg (ex. f2 till f4) precis som det är för slutartider och ISO-tal.

Tack för hjälpen alla!

50 mm objektiv:

På f/2:

f/2=50/2=25 mm bländardiameter

Cirkelns area=pi*radien^2

Radien=25/2=12,5 mm

12,5^2*pi=~490 mm2

På f/2,8:

f/2,8=50/2,8 och diametern/2=~8,93 mm radie

8,93^2*pi=~250 mm2

Ergo, det är ytan som halveras/dubbleras. Bländarvärdena är lite avrundande så det stämmer inte på millimetern.

Kanske inte den mest stringenta matematiska förklaringen, men slutsatsen blev ju korrekt. Ljusmängden är proportionell mot bländaröppningens area, som i sin tur är proportionell mot bländardiametern i kvadrat. :)
I teorin ökar bländarvärdet med faktorn roten ur två (=1,414...) för varje bländarsteg. Eller "bländar-stop" som det populärt kallas nuförtiden. ;-)

50 mm objektiv:

På f/2:

f/2=50/2=25 mm bländardiameter

Cirkelns area=pi*radien^2

Radien=25/2=12,5 mm

12,5^2*pi=~490 mm2

På f/2,8:

f/2,8=50/2,8 och diametern/2=~8,93 mm radie

8,93^2*pi=~250 mm2

Ergo, det är ytan som halveras/dubbleras. Bländarvärdena är lite avrundande så det stämmer inte på millimetern.

Senast ändrad:
Nej, det var inte särskilt snyggt och mina gamla matematiklärare hade nog inte direkt gett full poäng på en så ostrukturerad soppa utan korrekta tecken. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar