Dessutom kör jag helst nikon orginal.. Någon som vet hur bild kvaliteten blir med en sådan, något att ha kvar i väskan eller säljas vidare istället?
/George
Kenko eller Soligor har sina fördelar på Nikon. (samma tillverkare, (samma konverter), soligor billigare tots att de är lika)
Den största fördelen är att Nikons konvertrar är rätt styrda till "några få" teleobjektiv.
Kenko och soligor kan användas "hyggligt universalt" ätminstånde 2x, (jag tror ocksp ditt 1,4x blir på samma sätt) genom Nikon sortimentet.
Viktigt är iofs att man kollar så inte linserna vid hopkoppling slår i varandra på något sätt.
Det som kan uppstå är en liten autofocus hysteres, men om, är det bara att gå över till manuell focusering.
Vad är då vitsen?
För mig att jag kan optimera vikt vid resor i extremfall, Nu har jag ett Soligor 2x, då blir t.ex. mitt N24-70 f/2,8 ett 48-140. Sen kan jag dessutom koppla till mina andra Nikon Converter AF TC-20E II 2x och Nikon AF TC-14E II 1,4x därigenom kan jag dribbla rätt mycket.
Iofs med sämre bildkvalitet men det här är mitt sätt att få N 24-70 att bli ett "reseobjektiv". Fördelen blir att jag har det suveräna 24-70 med mig och slipper kompromissa bildkvalitet i "normalbrännviddsområdet", och utanför detta är kvaliten något under/lika ett reseobjektiv.
Anm.
Om Nikon 1,4x ska kunna kopplas till Nikon AF TC-20E II 2x måste en liten "flärp" i bajonetten på 1,4x filas bort.(då bör bajonettringen skruvas bort, obs en av de fyra skruvarna har ett svagt gänglåsnings lim