Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko Automatic Extension Tube Set

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
köpte nyligen ett set
Kenko Automatic Extendsion Tube Set
(på tradera), och på förpackningen står
det "for Minolta-AFxi".
Betyder detta att de bara funkar på xi-kameror?
Testade på julaftonen (hemma hos släktingar, jo - SÅ social är jag :)
tillsammans med min 5D samt Tokina 17mm F/3.5 (bra objektiv för övrigt) men allt bara bara en enda suddig sörja.
Vad beror det på?
Testade också med mitt macro (Sigma 105mm F/2.8) men samma sak där.
Skulle det funka bättre med xi-objektiv?

Hoppas på hjälp, kanske gör något fel när jag sätter på dom, använde bara en av tuberna, den på 34mm (eller 36mm, minns inte exakt)

Antagligen låg fokus bakom frontlinsens yta på 17mm objektivet. Du kan kanske i bästa fall använda 12mm mellanring på ett sådant objektiv. Beträffaned mellanringar till det längre objektivet borde det fungera. Du hade väl kopplat om kameran till amnuell fokus? Det är nog troligt att AF inte fungerar med mellanringar.

för närbilder

Har du fått på mellanringarna bör de fungera. Du vet väl att de är till för att ta närbilder. På längre håll går det inte att fokusera. Har du testat att fokusera på närhåll (några decimeter. Med ett 17 mm objektiv så kan man bara använda den tunnaste ringen och man får då (i bästa fall)skärpa på någon centimeters avstånd.

oj, gjorde nog samma misstag
som när jag handlade närbildslinser
en gång i tiden, förstod inte varför
allt blev totalt suddigt :)
(i alla fall innan jag förstod varför
det hette just närbildslinser)

tack för hjälpen, ska testa senare i kväll.
Om nu inte j a g blir på tok för suddig.
Dock har jag inte förstått varför man ska
ha mellanringar om man har ett macro (som man är supernöjd med)? Men det kanske någon annan här kan förklara - alltså ge lite + åt fenomenet mellanringar.

och, inte minst:

ha en god fortsättning på julhelgen.

/c

christianhylse skrev:

Dock har jag inte förstått varför man ska
ha mellanringar om man har ett macro (som man är supernöjd med)?

Mellanringar skaffar man om man inte äger/har råd med ett makroobjektiv men ändå vill prova på eller kunna komma riktigt, riktigt nära.
Så frågan lyder väl snarare: varför köpte du mellanringar?

Mellanringar är roliga att laborera med då de funkar med alla objektiv i kameraväskan (utom riktigt vida vidvinklar då). I och med att ringarna i sig inte innehåller några linser så ger de ingen försämring av skärpa etc till skillnad från telekonverters.
Mellanringar ger dock försämrad ljusstyrka eftersom att endast ett litet utsnitt av objektivets projicerade bildcirkel ska fylla hela censorn/filmrutan.

Patrick:
Jag köpte dom i ett paket med diverse andra saker och mellanringarna var ej det primära målet med paketet (som köptes via tradera).
Fick paketet mycket billigt och hade planer på att behålla mellanringarna, men ser ingen anledning till det då jag har ett ypperligt macro.

patrik:
ja, mycket nöjd,
se recensionerna här på fotosidan,
under "objektiv".
jag var helt lyrisk efter ett par dagars fotograferande,
inomhus är 28-135 inte världens bästa objektiv,
men utomhus (där jag helst fotar) är det ett helt enormt bra objektiv. Fantastiska färger, oerhört skärpa, ja, ett bra objektiv helt enkelt.
Då gjorde det inte så mycket att just ditt hade lite skavanker, det var ändå inget som påverkade resultatet.
Dessutom hade detta objektiv en macro-knapp som verkligen fungerar.
Mitt favoritobjektiv, faktiskt, trots att det - inköpsprismässigt - är det billigaste jag har.
(fast ok, mitt 50mm använder jag kanske allra mest)

På tal om äldre Minoltaobjektiv (från guldåren 85-89) så skaffade jag ett 35-105 (1:a generation) igen. Jag är knäpp, har ju alla möjliga normalzoomar, men jag kunde inte låta bli då jag mer eller mindre fick det gratis.
Har hojtat om 35-105-objektivet förr, här på fotosidan, men gör det gärna igen. KÖP om ni hittar billigt (och de är nästan alltid billiga, går sällan över 400-500 kr, av någon ytterst märklig anledning).

Och mer galenskap, ännu ett "normal-zoom" är på ingång, den gamla fina 28-85 köpt för en spottstyver tillsammans med bland annat ett Minolta AF 70-210 (F/3.5-4.5). Det senare är för övrigt, innan jag ens fått paketet till salu och det är enligt mig ett mycket bra objektiv. Nästan exakt lika bra som F/4-varianten.

Senast ändrad:
Kul att höra att den kom i rätta händer!
Att den är tokskarp och har finfina färger håller jag med om men den begränsade närgränsen gjorde att den mest (tyvärr) blev liggande i min kameraväska. Makrofunktionen är visserligen bra men jag saknade registret där i mellan.
Det är ju verkligen ett objektiv som känns proffsigt i konstruktion och prestanda men jag kom sen över en KM 28-75 2,8 (med närgräns runt 33cm) och då kände jag att 28-135an inte skulle bli använd så mycket som den förtjänar.
Sen var jag tvungen att finansiera en Minolta 300/4 också så då var jag helt enkelt tvungen att sälja av lite annat...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto