Annons

Kenko 3x konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Stranna

Aktiv medlem
Hej
Har nu smygtittat på detta forumet under ca en månads tid och läst och kanske ökat på mitt fotointresse ännu mera.
Tyvärr har jag varit dålig att fota de senaste åren, iallafall kreativt foto.
Dokumenterat massa har man väl gjort men så för ett par månader sen började det dra i fototarmen igen och förra veckan inhandlades ett nytt 70-200 4,0 till min EOS 50.
Givetvis behöver man en konverter och har då sett att en 3x konverter ska finnas att köpa.
Glad i hågen mailade jag scandinavianphoto som snabbt svarade att dom inte hört talas om någon sådan.

Förklara, hur, var, när köper man en sådan där 3x konverter och vad den kostar.

\\Peter
 
Jag skulle INTE köpe en 3x-konverter till ditt objektiv. Det skulle bli för opraktiskt.

Då får bländare 11 (bl4,0 +3steg) som största möjliga. Dessutom bör du blända ner ytterliga ett till två steg för att få riktigt skarpt. En konverter sänker skärpan, särskilt på största bländaren. Alltså bländare 16-22. Det blir uteslutande stativfotografering och stillastående motiv.

Nöj dig med en 1,4x eller möjligen 2x-konverter. Fascinationen för långa brännvidder är ofta stor bland nybörjare - ju mer man fotograferar lär man sig att långa brännvidder inte är vägen till vare sig bättre eller häftigare bilder. Det är extremt sällan jag kör med mer än 200 mm.

Din autofokus fungerar bara med 1,4-konverter.
 
Jag vet att Jeppe har provat 3x konvertern och var imponerad över bildresultatet. Han kommer säkert att hitta även den här tråden :)

Jag skulle nog inte välja en sådan 3x till den gluggen du nämde då den blir lite för ljussvag. En 1,4 däremot skulle nog sitta fint.

Lycka till
/Anders
 
och här kommer jag...

:)

Jo.. Kenko har en sådan.. att Scandinavianphoto aldrig hört talas om denna kan bero på att den inte finns i Sverige. Men väl i Tyskland och då rekommenderar jag www.internet-photo.de

Men som magnus säger, dels blir det inte så användbart och dels beror det även lite på vilket objektiv du sätter den på. Jag provade på mitt EF 300/4L både på f4(11) och på f11(32) och blev fakttiskt glatt överraskad av resultatet. Den var (enligt mig) hyffsat skarp redan på full öppning. Känns lite meningslöst att bifoga en 400 pixels bild här.

Men det kommer ett konvertertest i slutet på nästa vecka. Jag väntar på min EF 1.4x konverter, sen ska jag samla ihop testet. Redovisning nästa vecka som sagt.

Att sätta den på ett EF 70-200/4 för att få 600/11 kommer inte att vara användbart mot rörliga mål. Sträcker jag på mig så monterar jag möjligen en 2x på mitt 300/4L (600/8) om jag ska fotografera något som rör sig.

Men.. åter till konvertern. Detta gör ingen glad, men jag bifogar ändå ett smakprov på ett utsnitt från 100% av en scanning, så länge.

EF 300/4L + Kenko Pro300 3x 1/8 sek f11 spegeluppfällning.
 

Bilagor

  • 9004.jpg
    9004.jpg
    44.6 KB · Visningar: 476
och det är ett utsnitt från övre höger hörn på denna och nej..det är inte oskärpa från konvertern på vänster sida.. men väl ett väldigt kort skärpedjup. f11 på 900mm och 3,5 meter till motivet ger vääldigt kort skärpedjup. Faktiskt inte mer än typ 1-2 cm skärpedjup...
 

Bilagor

  • 2004b.jpg
    2004b.jpg
    44.6 KB · Visningar: 480
Jag kör med Kenkos 2xPRO (vit) tillsammans med 80-200L/2,8 (canon) vilket ger ett mycket bra resultat. Både ljusmätning och autofocus fungerar utmärkt.
 
mbngy skrev:
Jag kör med Kenkos 2xPRO (vit) tillsammans med 80-200L/2,8 (canon) vilket ger ett mycket bra resultat. Både ljusmätning och autofocus fungerar utmärkt.

Hej

tveksamt. Jämför man med originaloptikens resultat med de resultat man får med en 2x konverter så kan man bara bli besviken. Jag anv Kenko 2x 300PRO konvertern med mitt Nikkor 80-200/2.8, en glugg som är mycket bra, men kombinerad med en telekonverter så blir prestanda högst medioker.

Spara pengarna (konv kostar ju över 2 papp!) och köp en glugg istället.

Har du Nikon kan du få köpa min konverter för en tusenlapp, som ny (endast provad) i kartong.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Hej och tack för alla svar.
Det där med facination för långa bränvidder hos nybörjare kan jag nog hålla med om, dock kanske man inte kan kallas nybörjare om man fotat aktivt sen -96 och testat en hel del gluggar trots allt :eek:)) fast lite av det har jag nog i mej ändå för vem skulle inte vilja ha en 1200 5,6 med 2X konverter bara för att testa ett par rullar :eek:)
MEN problemet kvarstår med konverter, givetvis blir min 4,0 rätt jobbig med 3X konverter (om man inte pressar nån 1600 rulle då och enbart fotar i solsken :eek:))
Men jag blev ändå lite intresserad av denna konverter, speciellt som inte ens scandinavianphoto hört talas om den.
LÄgger det på hyllan ett tag och kanske investerar i en beg 1,4-2,0 istället.

Man vill gärna kunna fota lite djur/fåglar och då kanske man ska satsa på en beg 400 5,6 istället.
HAr även blivit bjuden en 170-500 sigma.

För övrigt tycker jag om stämningen på detta forum, verkar vara mycket kunniga entusiaster som gärna delar med sej av sina erfarenheter till frågvisa funderare som mej.
 
Stranna skrev:
kanske man ska satsa på en beg 400 5,6 istället.
HAr även blivit bjuden en 170-500 sigma.

Låter som ett bra komplement för den telesugne. 400:an är mycket skarp och ger bra resultat tillsammans med teleonvertrar för landskap eller andra stillastående objekt. Vissa fågelfotografer är väldigt förtjusta i 400:an för bilder av fåglar i flykten då objektivet är lätt och smidigt att följa rörelser med på frihand.
 
julgus skrev:
Hej

tveksamt. Jämför man med originaloptikens resultat med de resultat man får med en 2x konverter så kan man bara bli besviken. Jag anv Kenko 2x 300PRO konvertern med mitt Nikkor 80-200/2.8, en glugg som är mycket bra, men kombinerad med en telekonverter så blir prestanda högst medioker.



Naturligtvis handlar det om hur kräsen man är och hur ofta man tänkt använda kombinationen. I mitt fall är det inte så ofta, men i de fall jag använt konvertern (något steg nedbländad) har resultatet blivet ok vad gäller skärpa och vinjettering. Har naturligtvis inte jämfört hur resultatet skulle blivit med en fast 400, men är resultatet bra utan jämförelse duger det för mig!
 
vart kan man köpa?

Jag vet att man kan köpa den i Tyskland, men finns det någon som sett den här i Sverige?

mvh
Jojje
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.