ANNONS
Annons

Kemikalier som inte är dödsgiftiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilper

Aktiv medlem
Analogprojektet fortskrider, kamera är på väg och nu trålar jag Ebay efter film, framkallningstankar, scanner och kemikalier.

Planen var att framkalla i Rodinal, har sett instruktioner på Flickr för hur man till nöds kan använda den även på färgfilm med dugligt resultat (om än svart-vitt sådant). Men, den kemikunniga sambon sneglade på dokumentationen till Rodinalen och uttryckte viss skepsis mot det. Så min fråga blir:

Finns det någon mindre giftig kombination av kemi som passar för hemmabruk?

Gärna både framkallare, stopp och fix.

"vänligare" varianter:

Framkallare: Kodak Xtol

Stoppbad: Ättika och vatten (kommer inte ihåg vilken spädning)

Fix: tja, fix är fix och det finns att välja mellan surt och neutralt och jag vet inte vilket som är bäst ur hälsosynpunkt men jag tippar på neutralt, vet dock inte om det funkar med film....

ps. Rodinal är inte så farligt om man ser till hur lite man använder av det.... obs, min personliga åsikt...

Edit: I stort sett alla kemikalier för framkalling passar för hemmabruk, det gäller bara att följa säkerhetsföreskrifter och deponera förbrukade kemikalier vid en bemannad återvinningsstation, förutom stoppbadet som åker ut i vasken.

Kopierat från Photax.se
-----------------------------------------
Är fotokemi farlig ?

Det går ganska snabbt att konstatera att fotokemi, vid normal användning,
är ganska harmlös.
Om man bortser från ämnen som man kan vara allergisk emot (t.ex. metol, pälsdjur, mjöl, pollen, mjölk, nötter, parfymer, vissa substanser mm.) så är det snabba, något förenklade, svaret på ovanstående fråga:

Det beror på hur stora mängder man dricker !
(T.ex. hydrokinon har blivit klassificerat som ” Mutagen” och ”Cancerframkallande” efter tester där man dagligen, under längre tid, tvångsmatat råttor och möss med höga koncentrationer av hydrokinon…)

Självklart skall man inte äta/dricka fotokemi, det fattar ju vem som helst !
Visst är det då intressant att många ämnen i foto-kemikalier också används i mat ?
(När något är klassat som livsmedel så gäller inte ”kemi-föreskrifterna”…).
Några exempel :

KaliumHydroxid Används t.ex. i framkallare. Alkali som också används i t.ex. bakverk och kakao-produkter (E525).

NatriumHydroxid Används t.ex. i Tonare. Alkali som också används i t.ex. bakverk, kakao- och kaffe-produkter (E524).

KaliumKarbonat Används t.ex. i framkallare. Alkali som används i många olika produkter (E501).

KaliumFerroCyanid Ingår i vissa Tonare, märkta med ”dödskalle och allt”. Används också som Anti-klump-medel i t.ex. Salt. Titta på närmaste salt-förpackning (E536) !

NatriumSulfit Används t.ex. i Tonare. Används också i bröd, ägg-produkter, öl mm.(E221) (Om man vill lindra en ”kommande” baksmälla så skall man, under dagarna före alkoholintaget, undvika sulfiter (E221-228)….)

NatriumThioSulfat
Används i Fix, Försvagare mm. Antioxidationsmedel som t.ex.används i potatisprodukter (539).
Kan precis som NatriumSulfit ge förvärrad baksmälla vid samtidigt intag av alkohol.

NatriumMetaBiSulfit Används t.ex. i Fix och tonare. Används också i ”Alkoholhaltiga drycker”, Juice, bakverk, potatis-mos mm.(E223)

Slutsatsen måste alltså bli två olika slutsatser:
1: Man bör givetvis inte dricka fotokemi.
2: Man kanske borde titta lite närmare på vad man äter och dricker.…

(Det känns ju lite konstigt att sitta i matsalen och bli serverad de ämnen som man
nyss stod i labbet och hanterade iförd skyddsglasögon och plasthandskar...)

Tack så mycket!

Nä, jag tyckte väl inte heller att det var så farligt, men om man nu kan få en kemist på sin sida redan i projektets början så kan det kanske komma till pass längre fram om/när man vill börja labba med mer exotiska processer. :)

X-tol innehåller en kemikalie som (precis som hydrokinon i andra framkallare) visat sig vara canserframkallande på råttor som exponerats för ämnet dagligen i stora doser under längre tid. Så X-tol är absolut inte bättre än andra framkallare vad gäller den saken. Kommer inte ihåg ämnets namn med jag kollade upp ingredienserna som står på paketen via kemikalieinspektionens hemsida och hittade då ett som hade den effekten, precis som hydrokinon.

Annars finns en hel del framkallare stopp och fix som sägs vara milöjövänligare. Kolla t.ex på http://www.moersch-photochemie.de/content/shop

http://gelatin-silver.blogspot.com

X-tol innehåller en kemikalie som (precis som hydrokinon i andra framkallare) visat sig vara canserframkallande på råttor som exponerats för ämnet dagligen i stora doser under längre tid. Så X-tol är absolut inte bättre än andra framkallare vad gäller den saken. Kommer inte ihåg ämnets namn med jag kollade upp ingredienserna som står på paketen via kemikalieinspektionens hemsida och hittade då ett som hade den effekten, precis som hydrokinon.

Det var som sjutton! Jag trodde verkligen att Xtol var, så gott som, ofarligt och mer miljövänligt än tex D76. Jag hade nästan lite dåligt samvete över att jag inte ville köpa den....

Alltså, datablad för alla kemikalier visar att de är farliga men det måste ju sättas i sitt sammanghang. Att en kemikalie är dödlig men används som klumpförebyggande medel visar varken att det är farligt att äta salt eller farligt att framkalla film.

Används handskar och skyddsmask om du är orolig. Skyddsglasögon kan vara lämpligt vid vissa kemikalier.

Alltså, datablad för alla kemikalier visar att de är farliga men det måste ju sättas i sitt sammanghang. Att en kemikalie är dödlig men används som klumpförebyggande medel visar varken att det är farligt att äta salt eller farligt att framkalla film.

Används handskar och skyddsmask om du är orolig. Skyddsglasögon kan vara lämpligt vid vissa kemikalier.

Håller med dig, de här ämena är i så pass låg koncentration i den fotokemi man kan köpa, att de med största säkerhet är helt ofarliga för den låga exponering man ustätts för vid t.ex filmframkallning. Annars skulle de väl knappast få säljas på öppna marknaden? Undantag dock för att en del ämnen kan vara allergiframkallande, precis som det mesta i vår omgivning, även blommor och blader. Sen ska man nog undvika att dricka kemin.

Jag föreslår Caffenol som framkallare. Den blandar du själv och den innehåller inga kemikalier som gör att du behöver lämna in förbrukad framkallare till återvinningssatationen. Endast pulverkaffe, c-vitamin och målarsoda. Det gäller tyvärr inte för fixet.som innehåller löst silver. Hur du blandar Caffenol kan du läsa här http://caffenol.blogspot.com/
/Sven Olof F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar