ANNONS
Annons

kemikal + fokusskiva = inte bra

Produkter
(logga in för att koppla)

cam_oai

Avslutat medlemskap
hade läst nån som reka att man kan ta bort smuts med apotekets "spitmedel" och det var inte så bra, rättare sagt...det gick åt skogen.

skivan blev "smetad" och nu är det bara massa gegga runt skiva. det går att fota men sökaren ser ju /&¤(#)" ut :(

läs denna innan ni kör igång. http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00H9dv

nu måste jag leta efter en ny skiva. *suck*

Gjorde också misstaget att köra Canons mattskiva med spolarvätska i ultraljudstvätt. Blev helt mjölkig.

Spolarvätska kan nog innehålla diverse kemi, fibertrasa och imma från munnen är bättre.
Isopropanol är ren och effektiv men kan nog angripa plaster.

Mycket idag är gjort i plast, och med plast får man se upp. Gjorde ett liknande misstag när jag använde fönsterputs på en spegel i en utrustning för att överföra smalfilm till video....visade sig vara av plast, så själva speglingen försvann.....

ang fokus.

hej,
ju det var lite dumt att testa grejer med spriten men nu vet jag iaf.

en sak som jag inte vet riktigt, det är om skivan är "trasig", funkar fokus 100% eller hur bete den sig?

jag fotade lite bilder idag och verka som fick "back focus" då o då. kan det vara skiva som gör att kameran inte vet längre vad som är vad?

MVH

Jag vet inte hur Pentax gör, men i de flesta digitala systemkameror brukar ljuset till autofokusen inte passera fokusskivan. Så autofokusen borde inte påverkas, men det är förmodligen svårt att se om fokusen sitter där den skall med en geggig fokusskiva.

/Daniel

det känns som den missar då o då efter skivan har fått skador. testade med 50mm FA 1.4 > 1.4 , 1.8 , 2.8 och 3 omgångar. ibland visar den skarp linjen, ibl inte. och jag tog alla kort på en staiv.

För att kunna ta bra bilder tycker jag att mattskivan måste vara ok.
Autofokusen kanske ligger på gränsen ibland mellan två olika detaljer i motivet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar