Annons

Kebnekaise

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Jag ska på en kurs i Kebnekaise i mars och tänkte kombinera mitt fotointresse med friluftslivet. Det som står på programet är b.la.

- Randonéeskidåkning
- Topptur på sydtoppen
- Turåkning
- Isklättring

Det jag vill ha er hjälp med är hur jag ska jobba såväl med förberedelser som på plats. Har ni bilder från liknande aktiviteter? Hur ska jag använda min utrustning? Ska jag skaffa ett polfilter?

Hjälp mig att bli inspirerad och någolunda säker på vad jag ska göra på plats.

Min utrustning är
Eos 300D
Eos 5
28-105
18-55
75-600
540EZ

Observera att detta inte är en utrustningsfråga i första hand.

Per
 
Claes grundsten har en bok om fjällfoto som är rätt bra. Tror att det är stf som get ut den.

Lycka till!

Mvh
Martin
 
Ta med mycket film / minneskort!

Om du inte har en bra väska till utrustningen så skaffa det, optimalt är en insats som du kan ha i en liten tursäck där du har resten grejerna som förstärkningsplagg etc.

Sen är det bara att fota loss, skidåkning, fina vyer, gnistrande snö och härliga telissvängar!!

*avundsjuk*
 
Hej,

Jag skulle lämna den där stora klumpedunsblixten hemma.

Ta antingen med den digitala grunkan eller filmgrunkan, inte båda. Aktiviteterna du tänkt syssla med ger inte utrymme för en massa pulande med kameror. Du kommer dessutom att ha ryggsäcken och alla andra förvaringsställen överfulla av alla grejer så 2 kamerahus är att ta i om du är nybörjare på området. Det gäller att minimera tyngden på ryggsäcken.

Av det du nämner skulle jaga ta med:

EOS 300D
18-55
75-300

och lämna bort resten. Åtm. 1 extra batteri med till kameran + 2 eller helst flera minneskort.

Kör med ISO 400 så är det inga problem med slutartider.

-M-
 
Mina erfarenheter säger att det inte är så lätt att hålla på med stora systemkameror vid sån här verksamhet. Okej vid vanlig skidåkning när kameran kanske kan hänga på magen, men när man ska ha fram den ur ryggsäcken tar det mycket tid..

Så en kompaktkamera i fickan är nog vad som gäller för actionbilder när man inte själv står på sidan av som fotograf.

Du kan ju komplettera med en fickkamera.
 
Hej Per,
Jag var själv på en "Högalpin vintervecka" i Kebnemassivet för några år sedan, jag lärde mig följande om att fota under dessa förhållanden:
- Minimera vikten, efter några timmar känns varje hekto kamerautrustning som kilon istället.
- Lättåtkomligt, jag använde kameraväska som var fastspänd på magen med sliplock för att snabbt och lätt kunna ta upp kameran (rygga fungerar med det blir mycket krånligare). Tänk bra på hur väskan fungerar när du ramlar i snön! AW skyddad är att föredra.
- Ett zoom monterat på kameran så man slipper byta glugg. Kyla och snö kan göra gluggbytet vanskligt.
- Extra batterier förvaras nära kroppen så att det håller sig varmt.
- Tänk på kondensrisk när du kommer in i värmen, tina kameran långsamt i en plastpåse.

MVH
/uffe
 
Vad du ska ta med dig är ju till viss del beroende av hur länge du ska vara ute. Visserligen har 350D och andra canonkameror bra batteritider idag men dock så påverkar fortfarande kyla dessa i stor utsträckning.

Om jag skulle vara ute (ute=ingen tillgång till vägguttag) mer än 5 dagar och dessutom plåta en del så skulla jag nog ta EOS 5:an som dessutom inte är lika känslig för stötar, fukt och kyla (se bara tll att ha med ett extrabatteri i ryggan).

Lycka till och jag väntar i vilket fall som helst på dina bilder därifrån.

///Thomas
 
Väska på magen är ett bra råd. Jag har åkt turåkning på skidor med en sån här väska som jag hade på bröstet med en sele. Kameran blir lättåtkomlig och väskan sitter stadigt i selen.
 
Jag kommer att ha fjällstationen som bas för olika dagsaktiviteter. Förmodligen skidar jag mellan Nikkaloukta och Kebnekaise, en sträcka på 2 mil. Jag hade tänkt försöka begränsa vikten till 20 kilo då jag mest är van att vandra med ryggsäck och inte åka skidor. Det jag funderade på i väskväg är dels att hänga väskan på bröstet när jag har en stor ryggsäck, men också ta den lilla väskan i ett midjebälte och ha på ryggen. Jag vill ha med 5:an för säkerheten, och 300D för ekonomin/vikten. Möjligt är ju att lämna kameror på stationen och ta med det jag behöver ut. Jag har också tillgång till lite enklare analoga hus. Som väger mindre.

Jag skulle kanske kunna låna en kompaktdigitalare och köra dia och s/v med analoga systemaren.

Extra film är självklart men värre är det med minneskort, de kostar ju endel, kanske datorn får följa med med det blir ju lite extrakilon.

Jag vill ju inte missa upplevelser bara för att jag fokuserar för mycket på fotot i sig.

Till sist vill jag be om ursäkt för eventuella felstavningar (sitter vid ett nytt tangentbord) och tacka för alla svar.
 
Jag tycker du ska ta med båda kamerahusen(ifall ett går sönder) + de två zoomarna. Även en liten kompakt att kunna ha i fickan.

Det ena kamerahuset kan du lämna på fjällstationen som reserv när du åker ut under dagarna.

Väska att ha på magen är nog bästa lösningen. Om man har den i ryggsäcken är det krångligt att få fram den, och om man har den hängande innanför jackan så blir den fuktig när man svettas.

Köp med film med olika känslighet, t.ex. iso50/100 och 400. Polfilter skulle jag också ta med, och gul-, orange- eller röd-filter om du ska använda sv-vit film.

Glöm inte ett par smidiga fingerhandskar som du kan sköta kameran med! De kan man ha på sig innanför eventuella tumvantar om det är kallt. Man börjar ju frysa om händerna direkt om man försöker fota utan handskar när det blåser.
 
Jag fotar ganska mycket under olika typer av turer i naturen. Normalt använder jag en D60 med 24-85-zoom då jag prioriterar kort tele mer än vidvinkel för det mesta under skidåkning och liknande. Oftast ges ju inte tid att byta objetiv när något händer, och det som händer sker gärna på lite håll. Givetvis är kameran lättillgänglig i jackficka eller kameraväska på höften.

Ett tips är att försöka ligga lite på förhand och åka långt fram i gruppen så du kan få bilder framifrån. det blir lätt mycket ryggar på ledda turer. Tyvärr får många färdledare svår hybris när någon i gruppen är för långt framme, så pejla gärna stämmingen innan du drar iväg för att fota.

Vintertid är det lättare att få till bra landskapsbilder med kort tele än med vidvinkel eftersom det är svårt med bra förgrunder i snöklädd natur. Landskapsbilder med vidvinkel utan förgrund tycker jag oftast bara blir turistbilder av typen "kolla, jag var här". Några av mina i mitt tycke bästa landskapsbilder i bergsmiljö är tagna med 300mm eller 85mm. Det ger ett betydligt bättre hoptryckt perspektiv.

För de tillfällen när jag verkligen vill ha vidvinkel eller ordentligt tele så har jag ett fast 20mm och ett fast 300mm i ryggsäcken. Visst tar de tid att få upp, men de används ju främst till bildtyper där man ändå är stilla. Objektivbyte i snö har jag aldrig sett som ett problem. Prylarna tål mycket mer än man tror.

På Kebnekaise fjällstation finns ju el så det är inga problem att ladda batterier där. Med två batterier klarar du lätt en kall dag. Tänk på att ta ur batterierna ur kameran och ha dem när kroppen så fort tillfälle ges. Likaså ger ju tillgången på el möjlighet att i lugn och ro titta på och sortera dagens bilder och radera det som inte blivit något, så då ska nog minneskorten räcka med.

Man kan oftast bära mer på skidor än till fots, eftersom det inte blir någon upp och ner rörelse på varje steg. Så din uppmarch till fjällstationen är nog inget problem, även om du tar med lite mer än vad du kommer använda.

Mitt val ur din utrustning hade alltså blivit 300D med 28-105 lättillgängligt och 18-55 och 75-300 i ryggsäcken. Jag tror du har mer nytta av 105mm än 18mm på tur.
 
Det låter ju som ganska vettiga förslag.

Hur gör jag med exponering och vitbalans? Finns det något som likna spotmätning på 300D:n, har inte kollat så mycket på ljusmätningen på den, bara på 5an. det verkar ju dumt att konstant gå runt med 1,5-2 stegs överexponering.

Så generellt sett ska jag jobba med tele, dels för att få människor att fylla upp hela bilden el för attt få lite mer spännande vybilder.

Säg att jag skulle åka ner 100 meter före gruppen på en glaciärtur och vill fånga spåren i den orörda snön, hur ska jag bära mig åt då? Jag kan tänka mig att snön kommer ha en tendens att bli utfrätt vid solsken.

Stativ, är det något som jag ska släpa med? Det väger ju endel och kommer inte användas mycket på dagen. Skulle vara soluppgång och nergång i sådana fall. Vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.