Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kebnekaise

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Min pappa har under en tid vid flera tillfällen frågat mig lite halvseriöst om vi ska bestiga kebnekaise någon gång. Självklart sa jag ja som såg detta som ett väldigt bra fototillfälle, men också en utmaning för mig själv. Frågan är bara, när ska man åka? Vilka leder ska man ta, vart ska man gå ifrån och till vilken topp osv? Är helt grön inom ämnet vandring i fjäll så det vore väl bra om man fick lite kött på benen, tänkte ställa honom mot väggen och säga att nu är jag redo, vi bestämmer ett datum så åker vi! Annars lär det aldrig bli av, hehe..

Och objektiv, samyang 8/3,5 fisheye, 50/1,8 II och 70-200/4L USM, blir det bra till en 40D? Vet ju inte riktigt hur det ser ut där uppe, vad man vill fota men det bör inte bli allt för tungt med tanke på att man inte är borta allt för länge?

MVH
André
 
Ska dit i början av juni själv och asa på min kamera. Valet blir en 7D tillsammans med 70-200/4 L IS och 17-55/2,8 IS. Egentligen borde jag ta med 17-40/4 L eftersom den är vädertätad, men frågan är om den är värd att asa på. Hur som helst, där finns två leder att välja mellan vad jag förstått, och jag och min kompis ska ta den som ligger västerut och som är längre, istället för att ägna oss åt klättring.
 
Hej!

Min pappa har under en tid vid flera tillfällen frågat mig lite halvseriöst om vi ska bestiga kebnekaise någon gång. Självklart sa jag ja som såg detta som ett väldigt bra fototillfälle, men också en utmaning för mig själv. Frågan är bara, när ska man åka? Vilka leder ska man ta, vart ska man gå ifrån och till vilken topp osv? Är helt grön inom ämnet vandring i fjäll så det vore väl bra om man fick lite kött på benen, tänkte ställa honom mot väggen och säga att nu är jag redo, vi bestämmer ett datum så åker vi! Annars lär det aldrig bli av, hehe..

Och objektiv, samyang 8/3,5 fisheye, 50/1,8 II och 70-200/4L USM, blir det bra till en 40D? Vet ju inte riktigt hur det ser ut där uppe, vad man vill fota men det bör inte bli allt för tungt med tanke på att man inte är borta allt för länge?

MVH
André

Utsidanfinns massor skrivet om Kebnekaise
 
När du skriver bestiga, betyder det att ni vill till sydtoppen.
Med er ringa erfarenhet av vandring, så rekommenderas att ni med guide går östra leden, om toppbestigningen är målet med hela resan.

En gång tillbringade jag med ett antal kompisar en vecka i regn i ett par tält vid Kebnekaises fjällstation. Då är sikten dålig och vi fördrev tiden med att spela kort och äta på fjällstationen.

En annan gång med lite bättre väder, efter att ha lett Nygrens led och gjort ett hål i toppdrivan för att klättra upp på nordtoppen, så började ovädret vid kamvandringen över till sydtoppen, så att vi genomblöta och frusna var tvungna att övernatta i toppstugan, vilken inte var lätt att hitta i dimman.

Vill bara med detta berätta att vädret är en viktig faktor att inse. Har man tur med vädret, så har man otaliga möjligheter med alla de leder som finns i området.

Beträffande fotoutrustning, så hade jag oftast bara med mig ett objektiv 35-70mm zoom och reservbatterier till min OM-4 på vandringar. Ett 28mm vidvinkel hade jag mer nytta av än ett 135mm tele. Fisheye tycker jag du kan lämna hemma, om du inte får regn under vistelsen och är hänvisad till bilder inuti tältet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.