Annons

Kategorier: vilka har du inom naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter med ett never-ending-project, nämligen kategorisering och taggning av bilder.
Det har delvis pratats om under http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128802 men nu skall jag bli mer specifik.

Vilka kategorier/taggar anser du bör finnas inom området naturfotografering i norra skandinavien ?

Beroende på svar och kommentarer så skall jag försöka sammanställa en lista och dela med mig till intressenter.

Ja jag vet att det är högst personligt när det handlar om taggar och kategorier men vissa gemensamma punkter bör vi nog kunna hitta.
Tex
Årstider
Vinter
Vår
Sommar
Höst
Väder
Sol
Regn
Dimma
Storm
Snö

Några tips ?

Undrar och hälsar
Anders

Beroende på vad man räknar in i natur iofs, men nog skulle jag räkna upp fåglar (kanske tom olika arter, men åtminstone olika kategorier av fåglar), olika djur, insekter mm.

Avgränsning

Beroende på vad man räknar in i natur iofs, men nog skulle jag räkna upp fåglar (kanske tom olika arter, men åtminstone olika kategorier av fåglar), olika djur, insekter mm.

Medhåller.
Däremot vill jag ha en avgränsning. Det finns ju massor av insektet tex, likaså djur.
Det får inte blir för detaljerat ty då blir det för tung administrerat, men det får ju inte bli för ytligt ty då blir det inte så meningsfullt.
Med andra ord bör en slags gyllene medelväg väljas, men hur tusan gör man det och var går den medelvägen ...

Jag börjar inse att det här är nog inte det lättaste projekt.
:-(

Bra ide!
Bidrar med några icke konkreta tips. Djurgrupp kanske räcker, sen får var och en komplettera med det den tycker är viktigt längre ner i systematiken. Typ insekt, däggdjur osv. Samma sak för växter. Färger tycker jag är bra att ha med, om bilden är väldigt grön, blå, gul, röd osv.
Sen bör man kunna skilja vybilder från tex föremål, kanske detaljer för sig.
Olika typer av landskap, som sen kan fininselas ytterligare. Känns som om det borde finnas nån standard att utgå från här.

Medhåller.
Däremot vill jag ha en avgränsning. Det finns ju massor av insektet tex, likaså djur.
Jag har hittills bara sparat i olika kataloger, och då har jag under natur hundar och hästar tex, för såna har det blivit en hel del foton på, men fotar jag nån enstaka ko eller ren så hamnar dom i den generella djurmappen. Men jag har precis byggt ett databasverktyg för att kunna tagga alla bilder, många bilder kan ju hamna i flera olika kataloger (en ren bredvid min motorcykel på semestern tex), och då kommer jag nog inte snåla med taggarna. Visserligen kommer jag att ha samma katalogstruktur, jag vill inte ha allt i en stor hög, och den är ju redan påbörjad, men tanken är att det ska vara lätt att söka ut precis vad som helst.

Men visst, har man bara fotat en insekt för att det blev en bra bild, men struntar i insekter som sådana kanske man inte behöver ha taggar för alla arter, familjer mm.

Vill du berätta lite om verktyget, vad det kan göra och hur det fungerar i stora drag ?!
Det är inget hightech egentligen, man väljer en katalog med bilder, sen stegar man igenom alla bilder och ger dom taggar. Känner man att man behöver en ny tagg så är det bara att lägga till on the fly så att säga. Varje bild visas i max 800*533 så man ser vad den innehåller. Grundläggande EXIF-info plockas ut från bilden och sparas också i databasen så att man kan söka ut alla bilder på groda tagna med iso400 och 257mm brännvidd om man vill. I version 2 skulle man ju kunna göra EXIF-fälten editerbara, om dom saknas pga att dom har försvunnit vid efterbearbetning tex.

Verktyget bygger på en MySql-databas eftersom den är gratis och snabb.

Bara jag får tummen ur så ska jag bygga sökverktyget också, men jag har inte hunnit än :)

En tanke bara...

"Verktyget" kan kanske vara ett bra embryo till ett open source projekt som flera av oss kan var med och bidra till, både när det gäller ideér angående funktionalitet och i systemutvecklingen och programmering.

En tanke bara...

"Verktyget" kan kanske vara ett bra embryo till ett open source projekt som flera av oss kan var med och bidra till, både när det gäller ideér angående funktionalitet och i systemutvecklingen och programmering.
Ingen dum tanke alls! Men då vill jag helst ha version 1.0 eller iaf 0.9beta färdig. Att slänga ut en idé eller ett koncept och låta "dom andra" göra jobbet känns inte helt rätt :)

Visst är det kul att bygga egna verktyg men det känns lite som att uppfinna hjulet igen.

Lightroom är ju inte alltför dyrt och har ju en mängd funktioner för att tagga bilder.

Kanske är det smartare att göra plug-ins för det programmet som utökar dess funktion (om det nu skulle behövas...). "Marknaden" för plug-ins till LR måste vara enormt mycket större än att försöka dra igång ett projekt från scratch.

Eller tänker jag galet?

Skapa egen databas för att tagga bilder

Nja, personligen tycker jag att det verkar vara en massa jobb med att skapa ett eget program för att skapa någon som likan Lightroom så mycket. Allt som du verkar att vilja ha finns redan i Lightroom. Och ja det kostar en del att köpa men med tanke på hur mycket tid som du kommer att lägga ner på att programmera något liknande så kommer du lätt upp i den kostnaden snabbt.
Lägg i så fall tiden på att lära dig att programmera Lua för själv programmera en plug-in till LR. Det finns redan ett flertal, både som kostar och som är gratis, så om du har en specifik önskan är det bara att börja leta.
Jag har en lista om du behöver.

Jag har haft liknande problem som dig tills jag hittade ett sätt som fungerar för mig. Jag har en lista som jag använder när jag taggar. När jag har gjort klart alla moment i den så är det mycket lättare att hitta de bilder som jag vill ha. Den tar lite tid att göra men efter ett tag så får man lite fart och då tycker jag inte att det är så jobbigt. Vissa bilder är jag mer noggrann med om det ska säljas eller liknande.

Svaren som ska besvaras är:
Who: Vem finns i bilden? (syster, vän, tomte)
What: Vad finns i bilden? (Ett subjektiv som strand, vatten, båt)
Where: Var togs bilden? (Geotaggar, sverige,helsingborg,knutpunkten)
When: När togs bilden? (EXIF-data)
Why: Varför togs bilden? (Ett verb som äter, dansar)

För att jag ska kunna hålla ordning på allt så grupperar jag:
Animals
Transportation
Vehicle
Aircraft
Helicopter
Boat
People
Family
Jens
Friend
Stranger
Mammal
Panthera
Panthera leo
Panthera tigris
Nature
Tree
Flower
Plants

Som du har gjort nedan.

------------------
Ja jag vet att det är högst personligt när det handlar om taggar och kategorier men vissa gemensamma punkter bör vi nog kunna hitta.
Tex
Årstider
Vinter
Vår
Sommar
Höst
Väder
Sol
Regn
Dimma
Storm
Snö