Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kataloger försvinner i Ligthroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag kör Ligthroom 5 och har fått ett irriterande problem.
Vissa av mina kataloger försvinner helr plötsligt.
Har ett mappsystem uppbyggt på map för år och under map för händelse eller session.

Både hela år och undermappar försvinner. Försöker jag importera in dem igen så kan jag finna mapparna och bilderna men dem går inte att importera (mappvisningen till vänster I importdialogrutan visar att dem finns I databasen).

Har installerat om men felet återkommer hela tiden. Inte nödvändigtvis samma mappar.

Tog kontakt med Adobe som hjälpte till en 15 min och sedan bad mig återkomma under dagtid??

Mycket irriterad och därför kanske jag inte hittar liknande tråd här om den finns.

Mvh Michael

Kör du Mac eller Windows?

Försvinner de medan du kör Lightroom eller har de försvunnit när du startar programmet?

Mappstrukturen till vänster i Importfönstret visar inte vad som finns i Lightrooms databas utan vad som finns på din hårddisk(ar).

Om du högerklickar på en mapp en nivå över den mapp som försvunnit och väljer Synchronize... från menyn hittar LR mappen/filerna då? (I Library/Biblioteksmodulen)

Hej

I all panik så glömmer jag hälften.
Jag kör Windows och har i denna katalogen ca 88.000 bilder.

Bilderna försvinner inte under tiden jag är i L5 utan är borta när jag går in L5.
Lustigt är också att backuperna beter sig på samma sätt.
Det som försvunnit i sista katalogen är också borta i backuperna.

Synkronisering nu blir jag osäker. Synkronisering utifrån mapparna förändrar inget.
Menar du att synkronisering går att göra från importkatalogerna.
Nu avslöjar jag min okunninghet och får kolla.
Återkommer.

Med vänlig hälsning, Michael

Hej

I all panik så glömmer jag hälften.
Jag kör Windows och har i denna katalogen ca 88.000 bilder.

Bilderna försvinner inte under tiden jag är i L5 utan är borta när jag går in L5.
Lustigt är också att backuperna beter sig på samma sätt.
Det som försvunnit i sista katalogen är också borta i backuperna.

Synkronisering nu blir jag osäker. Synkronisering utifrån mapparna förändrar inget.
Menar du att synkronisering går att göra från importkatalogerna.
Nu avslöjar jag min okunninghet och får kolla.
Återkommer.

Med vänlig hälsning, Michael

Nix det går inte att synkronisera I importmenyn.
Försökte igen att tex importera undermappar och bilder I min huvudmapp År 2009.
Tom även efter import.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto