ANNONS
Annons

Kassa sportbilder från Japan! Digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Jag har alltid varit förtjust i sportbilder med den härliga skärpan, rena färger och briljans. Men på senare tid har bilderna blivit sämre.. Det finns lika mycket action och känslor i bilderna men de är ofta MYCKET korniga och ibland ser det tom ut som om de krackelerat! BIldernahar skärpa men ändå inte om ni förstår vad jag menar! Jag tänker på Metro i morse och även DN! Beror denna kraftiga försämring på bilder på det digitala intåget på våra tidningsredaktione????

Vill se bra sportbilder som de var för 5-6 år sedan... Inga "korniga" bilder som ser ut som skit!!!

Jag begriper inte sport, men misstänker att det beror på hårt koprimerade bilder som skickats hem till redaktionen med mobil- eller satellittelefon (av analogt eller digitalt ursprung). Fort men fult, skulle man kunna sammanfatta det!

Jo, misstänkte att det var hårt komprimerade.. Men varför såg man aldrig dessa bilder för några år sedan? Då var bilderna riktigt skarpa och fina även i dagstidningstryck! Varför denna utveckling?? Vet inte hur man bär sig åt! Jag har aldrig lyckats ta en bild som ser ut på det viset!

Kan inte annat än att hålla med Niklas.

Vill se de gammla skarpa och färgsprakande sportbilderna.

Kan ju bara hoppas att tekniken fortsätter att rusa framåt så att vi till nästa VM får bilder av gammal god kvalitet!

Men fram tills dess: Tid är pengar!

... Ti där pengar? Det har ju alltid gått förut att få fram kanonbilder i tid... Man kanske skulle fortsätta med film och vänta 2-3 år tills kvaliten går att jämföra...

för några år sedan fotograferade man på negativ färgfilm och skickade hem bilderna med en telefotosändare (hette de så?), Den fungerade ungefär som en trumskanner. Överföringen gick över det fasta telenätet och tog lång tid. Ännu lägre tillbaka skickade man påsiktsbilder på det här viset. Fotografen var alltså tvungen att framkalla och kopiera på hotellrummet! Mörkrumsutrustningen (med förstoringsapparat och allt) packades i en rejäl resväska.

Jo, jag vet hur det går/gick till! Vill man ha bra bilder måste det få det ta tid och plats! Gillar inte denna utveckling.. Man måste tjäna hur mycket som helst på den digitala utvecklingen eftersom man tummar på kvaliteten så mycket...! Det är ju knappast någon marginell skillnad!

NiklasK skrev:
Man måste tjäna hur mycket som helst på den digitala utvecklingen eftersom man tummar på kvaliteten så mycket...! Det är ju knappast någon marginell skillnad!
Alla som har sett en telefotad färgbild från 1982 prisar den digitala tekniken...

Vad har en bild från -82 med det här att göra? Det som disskuteras nu är den bakåtsträvande utvecklingen som ger bilderna samma kvalitet som för tio-15 år sedan. Bilder som visas i tidningar 2002 är tekninskt sämre än de bilderna de hade för 2-3 år sedan..

För att inte tala om vad fotgraferna tycker, som slipper stå på muggen och kopiera. Det är få hotell som har mörkrum.

Visst förstår jag om fotografen tycker det är skönt och smidigt. Man han blir nog inte lika nöjd med resultatet (publicerade bilder) som han var för 2-3 år sedan! Självklart finns det inte så många hotell med mörkrum.. Det sköttes på rummet!

All förståelse och respekt0 för fotografens arbetsbörda men jag vill se lika bra bilder som för några år sedan...

NiklasK skrev:
Vad har en bild från -82 med det här att göra? Det som disskuteras nu är den bakåtsträvande utvecklingen som ger bilderna samma kvalitet som för tio-15 år sedan.
Det var ju just det jag menade. En färgbild sänd via telenätet 1982 såg hemsk ut. Även när man körde med vanlig film och sände med Hasselblads sändare in på mitten av 90-talet kunde det se förskräckligt ut. Idag är kvaliteten mycket högre på bilder som sänds över jordklotet.
Jag ser kanske 100-150 bilder från fotbolls-VM varje dag. Tycker det ser helt ok ut.

Många är kanske bra.. vet inte vart du sitter men på DN är över 90 % av bilderna förstörda.. Tycker man kan förvänta sig en förbättring av bildkvalitet med åren och inte tvärtom! Sen tycker jag det vore en katastrof om man skulle kunna jämföra bilder från 82 vs 02! Riktigt så ill aär det inte....!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar