Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kassa kattbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Allt sedan jag började kika in här på fotosidan har jag märkt att just kattbilder florerar flitigt. Katter har ett oerhört tydligt kroppsspråk och har även väldigt uttrycksfulla "ansikten". Det som förbryllar mig är bara det att få eller rent av inga fotografer faktiskt lyckas fånga dessa uttryck med kameran. Vad beror det på? Är det vi människor som läser in för mycket av oss själva i kattens uttryck eller är det helt enkelt väldigt svårt att skapa en bild där kattens uttryck kommer fram så som man vill ha den?

Hemma har jag två katter men lyckas aldrig få fram uttrycket jag såg från början i det färdiga resultatet. Intressant nog har jag i min kritik av kattbilder här på fotosidan flera gånger mötts av krassa motargument och bitska kommentarer samt även arga mail. Faktum är ju faktiskt att de allra flesta kattbilder här på fotosidan inte håller måttet och det är ett intressant fenomen här på sajten. Kanske beror det på katters totala ovilja att vara med på kort eller kanske beror det på något annat.

Vad tro ni själva?

Mvh

/En som inte än har lyckats lägga ut några bilder själv här på fotosidan.se

Ska kolla upp tråden du hänvisar till Jim, annars så håller jag med Lasse. Har själv lagt in några tvivelaktiga kattbilder....

Tycker väl i & för sig att detsamma gäller macroblombilder, det krävs i mitt tycke mycket i komposition & teknisk kvalite av sådana. Syns att många fotar vilt i macroläge på digikameran utan att fundera (har gjort det själv). Sen finns det självfallet högklassiga sådana bilder också!

Mvh, Larsa.

Det finns dåliga och bra bilder i alla kat(t)egorier! löjligt att hålla på och klaga på just katt/makro bilder! :-((

Jag hänger mig aldrig upp i motiven, det är BILDER jag tittar på och efter...

Katter, hundar, hästar, självporträtt, solnedgångar, blåsippor, bebisar, svanar - skit samma. Populära motiv, javisst - men så vill det ju alltid vara. Några motiv är mer populära än andra.

Varje gång någon klagar på andras bilder, så kollar jag automatiskt in just den fotografens bilder. Och nästan varje gång får jag samma undran: varför klagar just han eller hon på andras bilder... :)

Bra bilder på katter, hundar, hästar, självporträtt, solnedgångar, blåsippor, bebisar och svanar - är också bra bilder!

Tittar på BILDEN istället, motivet kommer i andra hand...

fotohälsningar
Terje

Terje skrev:
Jag hänger mig aldrig upp i motiven, det är BILDER jag tittar på och efter...

Katter, hundar, hästar, självporträtt, solnedgångar, blåsippor, bebisar, svanar - skit samma. Populära motiv, javisst - men så vill det ju alltid vara. Några motiv är mer populära än andra.

Varje gång någon klagar på andras bilder, så kollar jag automatiskt in just den fotografens bilder. Och nästan varje gång får jag samma undran: varför klagar just han eller hon på andras bilder... :)

Bra bilder på katter, hundar, hästar, självporträtt, solnedgångar, blåsippor, bebisar och svanar - är också bra bilder!

Tittar på BILDEN istället, motivet kommer i andra hand...

fotohälsningar
Terje

Håller helt med dig Terje, bilden är det viktiga inte om det föreställer en sten eller en blomma.
Vad jag för min del menar är att jag (personlig åsikt) tycker att just macrobilder kräver oerhört mycket. Försöker själv ibland med digitalkameran & när det inte kostar nåt så blir det många bilder, dock sällan nåt jag är nöjd med. Jag tycker att det är svårt att få till kompositionen på såna bilder, & det verkar jag inte vara ensam om att ha problem med som det syns ibland. Ska fixa lite macroutrustning till min OM-1'a & prova, jag har en tendens att bli mycket noggrannare när jag fotar med film (gäller mig, vet inte hur ni andra fungerar).

Vad jag vill säga är inte att folk ska sluta lägga upp sina macrobilder utan fundera mer på komposition än att få en skarp blomma i mitten. Vissa kan ha underbara kompositioner i sina mappar men då man kommer till macromappen så är det blommor rakt på. Kolla, visst ligger det nåt i det eller?

Kom visst ifrån ämnet lite, de va katter det handlade om, gäller konstigt nog även där ibland. Men visst finns det fina kattbilder!
Mvh Larsa.

Senast ändrad:
Okej okej

Kanske uttryckte jag mig en smula otydligt, Men en fråga kvarstår obesvarad. Varför är det så svårt att ta bra kattbilder? Ingen tycks ju iallafall säga emot detta faktum.
Trist att saker och ting har en tendens att bli väldigt infekterade här. Självfallet är det inte motivet utan bilden som kommer i första hand. Jag har heller inte påstått något annat, kanske har det skrivna ordet här en viss begränsning.
Min fråga består alltså i varför det är så svårt att fånga en katts uttryck på bild. Självfallet finns det bra kattbilder men det är ju, så att säga ett helt annat ämne. Att vissa kattbilder inte håller måttet var bara ett sätt att belysa problematiken. Om någon av er någon gång fått kommentarer av mig kan ni nog se att min kritik sällan består i speciellt grova anklagelser eller påhopp.

Min poäng är således;

Kattbilder är svåra att ta, de blir sällan bra eller som man har tänkt sig från början. Vad kan det bero på?

Mvh

/Lasse

Och förresten Terje. Kolla in kommentarerna till Den bilden... och se att även jag tycker att bra kattbilder faktiskt existerar.

Med all respekt

/Lasse

Jag vet Lasse!
Det var inte ditt inlägg jag i första hand reagerade mot - det tror jag du förstår... Var nog mer en reaktion mot många tankar kring detta med vanliga motiv - däribland katter...

För att besvara din fråga väljer jag att komma med en fråga: Varför är det så svårt att göra bra bilder på solnedgångar?

fotohälsningar
Terje

Det jag reagerade mest på var titeln på tråden :-(
bra bilder är alltid svårt att ta..oavsätt motiv!

Till Terje

Alla bilder som rör vanliga motiv har en tendens att bli väldigt kli´cheartade. En högst personlig teori är att fotografen då strävar efter att skapa en så personlig bild som möjligt för att komma ifrån risken att skapa en bild som blir stereotyp. Konsekvensen blir då att bilden blir nyskapande men egentligen är ju en solnedgång ett motiv som hör till de mer naturliga som finns. Man är alltså fast i sina föreställningar om vad en vacker solnedgång eller en vacker bild är. Därför tenderar (ibland, observera detta) solnedgångar att påminna om vykort osv. Kanske har jag därmed besvarat min egen fråga delvis. Men syftet med frågan från början var ju att ta del av andras åsikter ifrågan så jag vore fortfarande väldigt tacksam för åsikter kring en fråga jag länge har funderat på.

Tyvärr har jag ett problem. Mina bilder laddas inte ner hemma hos mig eller av mig och har ett dpi som lång överstiger det tillåtna på fotosidan.se. Så fort detta problem är löst skall jag lägga ut mina bilder också. Jag kan helt enkelt inte låta bli att kommentera andras bilder fram till dagen då även jag finns med i galleriet.

Mvh och tack Terje för det snabba svaret.

/Lasse

Finns det förresten någon som har någon åsikt om min teori kring dessa typer av bilder?

Senast ändrad:
Re: Okej okej

lundgrenlasse skrev:
Kanske uttryckte jag mig en smula otydligt, Men en fråga kvarstår obesvarad. Varför är det så svårt att ta bra kattbilder? Ingen tycks ju iallafall säga emot detta faktum.
Trist att saker och ting har en tendens att bli väldigt infekterade här. Självfallet är det inte motivet utan bilden som kommer i första hand. Jag har heller inte påstått något annat, kanske har det skrivna ordet här en viss begränsning.
Min fråga består alltså i varför det är så svårt att fånga en katts uttryck på bild. Självfallet finns det bra kattbilder men det är ju, så att säga ett helt annat ämne. Att vissa kattbilder inte håller måttet var bara ett sätt att belysa problematiken. Om någon av er någon gång fått kommentarer av mig kan ni nog se att min kritik sällan består i speciellt grova anklagelser eller påhopp.

Min poäng är således;

Kattbilder är svåra att ta, de blir sällan bra eller som man har tänkt sig från början. Vad kan det bero på?

Mvh

/Lasse

Vet inte om det är svårare att ta bra kattbilder än bilder av andra djur, lätt är det inte i allafall. Tar mycket bilder på mina höns & dom kan vara helt hopplösa ibland, korta slutartider krävs eftersom deras ryckiga snabba rörelser sällan uppfattas förrän man ser bilden. Jag för min del märker att jag har en tendens att ta så söta bilder på vår katt, han är ju så söt! Komposition & övrigt kan glömmas bort ibland.

Jag tror att man med träning, eftertanke & tid kan lära sig att ta utmärkta kattbilder, det finns ju trots allt fina exempel på det, bla exemplet som Terje hänvisade till. Underbart,

För övrigt så måste man få starta en diskussion utan att bli påhoppad för att ta upp ett gammalt ämne. Alla sitter inte så mycket på fotosidan & kan ha missat det, att kolla igenom alla föregående diskussioner kan ju bli lite jobbigt.

Herregud, kan man diskutera en plastig Minoltadigital vecka efter vecka så måste man väl kunna ta upp detta! (det var ett skämt Kim, diskutera på).

jag har inte klagat på att tråden togs upp på nytt, eller på någon annan tråd som tagits upp flera gånger..det var titeln som jag klagade på..tror inte den är så kul att läsa för de som har kattbilder uppe, särskilt inte de som tar seriösa kattbilder. och inte är minoltan plastig inte, till största delen gjord i metall ;-)

mvh
/Kim

Visst Kim. Du har rätt. Rubriken var ganska klumpigt formulerad, en dåligt sätt att försöka få uppmärksamhet.

Mvh

/Lasse

Kim7i skrev:
jag har inte klagat på att tråden togs upp på nytt, eller på någon annan tråd som tagits upp flera gånger..det var titeln som jag klagade på..tror inte den är så kul att läsa för de som har kattbilder uppe, särskilt inte de som tar seriösa kattbilder. och inte är minoltan plastig inte, till största delen gjord i metall ;-)

mvh
/Kim

Var kanske otydlig där, det var andra som klagade på att ämnet togs upp inte du. det där om plastminoltan var som jag skrev ett skämt (varför funkar inte garvikonen för mig?). Har själv klämt på den & är inte helt ointresserad, brukar kolla in er diskussion emellanåt.

Ang. tiltlar på diskussioner kanske man ska tänka sig för men samtidigt lockar ju en provocerande titel folk.

Mvh, Larsa

feel the ball, be the ball...

Det finns massor av orsaker till att det är svårt. Värden ser vi i 3D och vidvinkel. De flesta bilder är 2D och närbild.

Jag tror att de flesta inte förbereder sig ordentligt. Vad vill jag visa med min kattbild? och varför? De flesta, inklusive mig själv, passar på när man få se katten i någon situation som man tycker skulle passa på bild tror jag. Det blir ett omedvetet hafsverk trots att man tänker på komposition, exponering osv...

En annan bidragande orsak tror jag är att det blir massor av helkassa bilder vilket leder till att en halvbra bild framstår som alldeles lysande och i sin glädje över det laddar man upp den här på sidan. Självkritiken tar rast för en stund.

Hur många är det som ligger och väntar på sin gullekatt ska göra precis det där man vill ha på bild jämfört med de som passar på att fotografera när det ges tillfälle? Inte jag iaf.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar