Annons

Kaosartad framkallning!!

Produkter
(logga in för att koppla)

4nn4

Aktiv medlem
Jag har en Canon 5d mark III och jag redigerar bilderna i Lightroom CC och photoshop CC. Innan jag skickar dem till framkallning hos smartphoto.se exporterar jag dem till jpeg med färgrymd Adobe RGB. Bilderna ser jättebra ut på skärmen men när jag får hem framkallningen har alla bilder en grön ton.
När jag ställer vitbalans och liknande utgår jag inte från skärmen utan instrumenten som finns i programmen. Men med min gamla kamera (5d) har bilderna alltid stämt överens med vad skärmen visat och framkallningsresultatet. Så skärmen är det inget fel på.

Vet någon vad som kan vara fel eller vad jag kan göra åt saken? Jag vill ju kunna se hur bilderna kommer bli i printad form även på skärmen.
 
Påståendet gäller om du lämnar bort bildfilerna till ett lab eller liknande.
Under förutsättning att inte labbet hanterar AdobeRGB vill säga. Crimson med flera prolabb hanterar AdobeRGB.
Dessutom bör nog TS kalibrera skärmen med lämpligt verktyg. Det finns säkert 1000 trådar här på FS som beskriver nödvändigheten av detta så det är bara att utnyttja sökfunktionen:)
 
Om jag förstår det rätt så tror ni inte det är fel på mina filer utan att det helt enkelt labbet som inte kan framkalla RGB korrekt? Så då borde sRGB lösa saken enkelt :)
 
Om jag förstår det rätt så tror ni inte det är fel på mina filer utan att det helt enkelt labbet som inte kan framkalla RGB korrekt? Så då borde sRGB lösa saken enkelt :)
Det är åtminstone en felkälla. Men grön ton borde den mig veterligen inte få ändå utan snarare bli åt det bleka hållet. Har du ett bildexempel, så kan vi med kalibrerade skärmar ta oss en titt?
 
Det är åtminstone en felkälla. Men grön ton borde den mig veterligen inte få ändå utan snarare bli åt det bleka hållet. Har du ett bildexempel, så kan vi med kalibrerade skärmar ta oss en titt?

En av bilderna som jag skickade till framkallning är den jag bifogar här. Den blev extremt grönaktig och blek.. Hur ser den ut för er?
 

Bilagor

  • _K9A5131.jpg
    _K9A5131.jpg
    54.3 KB · Visningar: 60
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.