Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kantfria utskrifter med kant????

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse Carlbrand

Aktiv medlem
Hej Fotovänner och god fortsättning på det nya året!!!!

Tekniken har vunnit igen!

Tomten var snäll och kom med ramar och passande passepartout. Bilder fanns på lager från en segeltur med briggen Gerda i somras.Har fixat och jobbat i PS, rätt färgprofil, kalibrerat eizo skärmen osv... gjort snygga svartvita konverteringar (om jag får säga det själv) men snubblat på målsnöret!!!
Sitter med en Canon Ip4500 och försöker printa A4 utan kanter. Av rubriken framgår att det så att säga inte går särskilt bra.Jag har beskurit bilden i PS till exakt 210x297mm.I Utskriftsmenyn i PS har jag valt centrera. Om jag kryssar rutan "fit to media" krymper bilden till 93%. I skrivarmenyn har jag valt rätt pappersstorlek med undermenyn "borderless" Oavsett vilken papperskvalite eller " amount of extension jag väljer ser utskriften likadan ut! -med marginal
Vad gör jag för fel?
HJÄLP!!!!

Hasse
 
Gå in i skrivarens egenskaper (går att nå via en knapp uppe till höger när du står i photoshops "utskriftsruta"). Leta rätt på "kantfri-xxx". På min canonskrivare ligger funktionen under andra fliken.

Gör du detta skall du inte behöva kryssa i "shrink to fit". Är den beskuren rätt räcker detta.


/Tomas
 
Fast jag tror man får räkna med att lite av bilden "försvinner" vid utskrift.

När man väljer "kantfri utskrift" så förstoras alltid bilden upp några millimeter för att verkligen täcka hela ytan.

Det här ser man inte i normala fall men om man tex har en bild med en tunn ram på några pixlars bredd så kommer man att se det här.

Testa!
 
Kantfria utskrifter......

Hej igen!

Tack till er som engagerat er! Tilläggas skall att jag sitter i Mac miljö samt att marginalerna på den utskrivna bilden är mellan 6 och 15 mm beroende på var jag mäter. Bredast är högerkanten. Det bästa är att problemet i alla fall är konsekvent! -Spelar inger roll vad jag testar för inställning, resultatet är det ungefär detsamma! Jag blir så ###### trött!!!!!

Hasse
 
Det förefaller alltså som ditt program inte känner igen din skrivarinställning.

Eftersom jag är PC-gubbe överlåter jag till någon annan att ge lösningen!
 
Hej igen!

Tack till er som engagerat er! Tilläggas skall att jag sitter i Mac miljö samt att marginalerna på den utskrivna bilden är mellan 6 och 15 mm beroende på var jag mäter. Bredast är högerkanten. Det bästa är att problemet i alla fall är konsekvent! -Spelar inger roll vad jag testar för inställning, resultatet är det ungefär detsamma! Jag blir så ###### trött!!!!!

Hasse

Har samma problem med mina Epson-skrivare. Beställer jag kantfria utskrifter så förstoras bilden något och skrivs sedan ut utan kanter, men ändå något beskuren.
Min lösning blev att skriva ut på nästa större pappersstorlek och sedan skära till rätt storlek.
Men visst är det irreterande att skrivaren bestämmer och inte du.
 
Tack för alla ideer!!!
Samtalsklimatet mellan PS och skrivaren känns som ett hett tips! Sätter mig och går igenom alla inställningar i PS. Hoppas det kan ge något.Efter test visar det sig att skrivaren funkar klanderfritt med alla andra program i datorn.
 
Hej hej!

Att det skall vara så svårt!!!!

Har testat att skriva ut i såväl 8 som 16 bitars läge med samma resultat. Har sparat bilden som Jpg innan utskrift, med återigen samma resultat!!!
Rotat runt i Ps utan att hitta något fel som skulle påverka utskrifter.
Nästa steg heter väl: En printers våldsamma död!!.....

Några förslag där ute? -En printers liv står på spel!!!!

Nu skall jag ta en stor "Wirre" och räkna långsamt till 100

Kreativa förslag emottages tacksamt

Hasse
 
Har du installerat drivrutinerna? I skrivaregenskaperna för min ip4700 finns det att välja att skriva ut utan ram. Den är rätt viktig.
Annars så leta upp om det inte finns nyare drivrutiner till den.
Dessutom, kalibrerade du skrivaren då du fick den? Jag fick två st A4 papper som jag var tvungen att sätta in för att den skulle kalibrera skrivarhuvdets position.
det kan du även göra i efterhand när du vill.

/Stefan
 
Hej Hasse!

Jag förstår så väl din frustration, även om jag inte har råkat ut för ditt specifika problem. Jag kan dock inte låta bli att dra på munnen när jag läser om wirre och om printerns förestående bortgång....
Har du provat att ringa Canons support? Det var några år sedan jag hade några Canonprylar men vill minnas att de var mycket hjälpsamma.
Lycka till och tänk på blodtrycket!

MVH: Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.