Annons

Kanske en självklar fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

robertkw

Avslutat medlemskap
Hej,

Detta är mitt första inlägg och jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med detta.
Jag har en Nikon D5000 som funkat jättebra jättelänge.

Men på senaste tiden har bilderna kommit ut väldigt konstigt.

Den tycks lägga på något lila lager på vissa färger, ser nästan ut som Instagram fotoeffekt.

Jag tror inte jag har ändrat någon inställning. Men det kan vara så att barnen har fipplat på menyerna någonstans; vet ej.

Jag har bifogat ett foto som kanske kan ge en ledtråd vad jag syftar på.

OBS! Kombinationen av amatör, oteknisk samt okunnig i fototermer gör att detta kan vara ett superenkelt problem. Men för mig är det ett mysterium.

Tacksam för inputs.

Mvh,
Robert

Bilagor

• DSC_0121.jpg
    DSC_0121.jpg
    64.3 KB · Visningar: 154
Jag fick något liknade när det var problem med nedladdning från kameran, då använde jag Nikons bifogade program. Testa att tömma kortet direkt i datorn och titta med datorns fotoprogram

Jag fick något liknade när det var problem med nedladdning från kameran, då använde jag Nikons bifogade program. Testa att tömma kortet direkt i datorn och titta med datorns fotoprogram

Hej,
Tack för svar. Jag brukar ta ut minneskort och ladda ned med kortläsare. Gjorde detsamma denna gång och resultatet är lika,

Se blid från senaste "rulle".

Bilagor

• DSC_0067.jpg
    DSC_0067.jpg
    51.6 KB · Visningar: 79
Det lär väl finnas en 'factory reset' gömd under någon meny även på din kamera, den bör återställa alla konsekvenser av eventuell klåfingrighet :)

Ser det likadant ut på olika skärmar? Är dem lila områden varje gång på exakt samma plats i bilden när du öppnar foton på nytt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar