Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanske dags för digital EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Nu kommer det en EOS 450D som bl a använder SD-kort som jag redan har ett antal utav. Tydligen går det även att skaffa ett större batterifack där man kan använda vanliga AA-batterier, detta känns säkert.
Jag har 3 st EF oblektiv: 500 mm 1.8, 28-70 3.5-4.5 och 70-210 4.0. Vad jag förstår ska dessa kunna användas, men jag är inne på att köpa ett kit med objektiv som har stabilisering. Blicxten jag har är en Speedlite 420 EZ som tydligen endast kan användas i manuellt läge.
Är det något jag missat?
//Bosse
 
Hej Bo.

Jag kan inte mycket om nämnda kamera, men använder Canons produkter som jag tycker fungerar bra. Tror du gör ett bra köp.
Om jag hade haft de objektiv du nämner skulle jag nog lagt en slant på en blixt i st för ett objektiv.

MVH:

Garbis
 
molusk skrev:
Vad jag förstår ska dessa kunna användas, men jag är inne på att köpa ett kit med objektiv som har stabilisering.
Det låter klokt. Se till att de också har usm-fokusering. Blixtsnabbt och helt tyst. En dröm för nån som trodde att af-gluggar fortfarande fungerade som för 20 år sedan.

För övrigt tycker jag nog att du ska ta en bra titt på 40D innan du bestämmer dig för en 450D.
 
Det står Ultrasonic på objektivet nära bajonetten. Sedan är det en streckad guldrand runt objektivet vid bländarringen.
 
molusk skrev:
Hej!
Nu kommer det en EOS 450D som bl a använder SD-kort som jag redan har ett antal utav. Tydligen går det även att skaffa ett större batterifack där man kan använda vanliga AA-batterier, detta känns säkert.


Kul att du funderar på en 450D, säkert ett mycket bra val. Jag reagerade bara lite på varför minneskort och batteri väger tungt vid beslutet?

Minneskort är väldigt billiga idag så även om du väljer en kamera med "fel" typ så blir det ju inte jättedyrt att köpa några kort.

Batterifacket du talar om är en helt separat enhet som kallas för batterigrepp eller vertikalgrepp. Visst kan man använda AA-batterier i dem men de håller betydligt sämre. Dessutom måste man då ha med en liten "vagga" (som följer med greppet) vilket gör att det är lite bökigt som backup. I vanliga fall vill du helt säkert använda den laddningsbara batteritypen som följer med kameran. Bäst är att köpa minst ett extra batteri till kameran (det finns bra "pirat" för rimliga pengar) och se till att det är laddat. Det är den bästa backupen. På längre resor har man nog med sig laddaren i alla fall.

Detta sagt, ett batterigrepp är verkligen trevligt då det möjliggör att ha två batterier i kameran och - kanske viktigast - underlätta fotograferandet vid stående format och göra kameran mera greppvänlig. Men det är nog inte många som avnänder vanliga AA-batterier i sina grepp - tror jag...

Mvh
Anders
 
Dina objektiv som du har är ju bra i ljusstyrka å är väl ngt bättre optiskt än det allra billigaste, dock så kom det ju i samband med EOS 600 år 1989, och autofokusen har det hänt en del med sedan dess, var ju i startgropen för Canon med autofokus.

Batterigrepp är trevligt, AA facket kan du ju ha med på lång resor men köp 2 extra "pirat" batterier för 200 styck så har du så du klarar dig, å om det krånglar till sig på resan så kan du använda AA batterier tills du hunnit ladda det vanliga.

Blixten kommer fungera, inte så krångligt med manuellt som man kan tro, hitta en setup som fungerar där, ISO 400, bländare 4, 1/125 sekund å blixten på 1/32 dels effekt, å två meter till motivet, till exempel.

Sen så bör det vara ringformad USM, ett 50 1.4 har inte ringformad och är ganska slött.

Vidvinkel skulle jag sakna i ditt läge, så om du hittar kameran i kit med EF-s 10-22 så skulle jag slagit till direkt.
 
Tänk på att en 450d (och även 40d mfl) har mindre sensor än 35mm-film. Därför kommer du inte att få mycket vidvinkel av ditt 28-70mm. Och ditt 50mm blir närmast ett kort tele.

Bildstabilisering kommer mest till sin rätt vid tele tycker jag. Även om linsen kompenserar för dina kamerarörelser så kan den inte kompensera för motivets rörelse. Och människor rör sig en hel del på 1/10 sekund.

Ett bra köp för dig skulle nog vara ett 17-50mm eller däromkring.
 
Tack för intressanta synpunkter!
Vad gäller mina objektiv står det inte USM på någon av dem.
Jag kan dock säga att jag i början på 90-talet använde kameran på flera fotoveckor uppåt landet och bilderna blev förhållandevis bra. Bland lärarna på dessa kurser var bl a Björn-Övind Svan, Bo Christiansson och Tore Hagman. Vi tog också fram färgbilder från dia på Cibachrome.
Som jag ser det nu så har jag ingen glädje av något från min gamla utrustning om jag köper en ny digital EOS.
Tyvärr har jag blivit bortskämd med min Powershot S3IS genom att den är så enkel att ha med sig och i de flesta fall räcker kvalitén för det är ju komponeringen av bilden som betyder mycket.
//Bosse
 
molusk skrev:
Som jag ser det nu så har jag ingen glädje av något från min gamla utrustning om jag köper en ny digital EOS.
Så illa är det inte.

Ditt 50/1.8 är ett mycket bra objektiv. Skarpare än de flesta och betydligt bättre byggt än den plastiga efterföljaren (med beteckningen EF 50/1.8 II).

EF 70-210/4 har förvisso långsam autofokus men är välbyggt och skarpare än de flesta av dagens budgetzoomar. Att det har konstant ljusstyrka genom hela zoomområdet är inte heller fel. Det är bara de dyraste telezoomarna som har det nuförtiden.

Det är nog ändå en bra idé att köpa kameran tillsammans med ett s.k. kitobjektiv om detta har bildstabilisering. Paketpriset gör att merkostnaden för objektivet blir ganska liten, och du kanske behöver lite vidvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.