Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kann man köra 2 SB800 wireless med en Nikon d70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

motionsync

Aktiv medlem
kann man köra 2 SB800 wireless med en Nikon d70s?

Jag menna att bådda SB800 ska vara placerad botra från Nikon d70s & jag använda Nikons intern blixz för triggering.

Om man kan gjöra det har man möjligket att:

1. Köra bådda i ittl mode
2. Köra bara ett Sb800 i ittl (så att SB800 kontrolera kameras exposue) & andra SB 800 manual (Fill light)?

Du ska inte kunna köra båda i i-ttl om jag har förstått det hela rätt, men du kan slavtända dem om du ställer in remote och su-4 på båda blixtarna. Då kör du kameran o commander-läge och väljer väl manuell och kan då dra ner din kamerablixt till 1/125 tror jag.

Problemet om du kör remote i-ttl på ena och su-4 på andra blixten är att förblixtarna från din kamerablixt tänder slaven dvs den i su-4 läget.

O.k. vill kolla bara om jag fattar...

Köra bådda i ittl mode bara om båda ingå i samma grupp.
so jag kan bara använda + - ev för extra kontrol

men jag kan kotrolera expsoue genom camera eller gemom blixterna?

2.om bådda är i manual modus så funkar allt perfekt eller?

Lambis

I D70 instruktionsbok står vilken grupp och vilken kanal du skall ställa blixtarna på. Du måste ställa båda blixtarna lika eftersom D70 bara kan jobba med en grupp "A" och kanal "3".

Det innebär att du från kameran inte kan ställa styrkor på blixtarna separat, vilket du kan om du istället styr från en tredje SB-800, och lägger dom på varsin grupp. Dom kommer i ditt fall att gå med samma effekt.

Om du jobbar med blixtarna manuellt kan du ställa deras styrkor individuellt.

Arleklint skrev:
I D70 instruktionsbok står vilken grupp och vilken kanal du skall ställa blixtarna på. Du måste ställa båda blixtarna lika eftersom D70 bara kan jobba med en grupp "A" och kanal "3".

Det innebär att du från kameran inte kan ställa styrkor på blixtarna separat, vilket du kan om du istället styr från en tredje SB-800, och lägger dom på varsin grupp. Dom kommer i ditt fall att gå med samma effekt.

Om du jobbar med blixtarna manuellt kan du ställa deras styrkor individuellt.

Samt din inbyggda blixt i kameran från 1/1 till 1/125.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto