Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan större kommentarruta ge längre kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Satt och funderade på om man "lura" folk att skriva längre och mer uttömmande kommentarer på de kritikbilder som läggs in på FS. Använda lite psykologi, om än i en ganska enkel form. Jag tror nämligen att när man skrivit i några rader i den för närvarande ganska lilla kommentarrutan så känns den "full" och man nöjer sig därför med det man skrivit. Om det i stället fanns ett större blankt utrymme nedanför den text man skrivit så tror jag att det åtminstone skulle få några att skriva mer om varje bild. Med ett stort blankt utrymme känns den lilla textsnutt man skrivit "fjuttig" och det vill man ju inte. Eller? Är det bara jag som tror att detta kan funka? Jag tycker alltså att kommentarrutan skulle göras åtminstone lika stor som den ruta man använder då man skriver i forumen.

Risken är ju att det blir omvänt "Den där rutan kan jag aldrig fylla, så jag låter bli att skriva alls." Men man vet ju aldrig förrän man provat.

/Piha, som oftast skriver rätt korta kommentarer.

Håller med dig om att det finns en sådan risk men att det vore värt att prova. Det finns förstås många som kan skriva korta och kärnfulla kommentarer, men i många fall tror jag det blir för lätt att slänga iväg en kort kommentar som egentligen inte säger så mycket. Om de som skriver sådana kommentarer tog sig mer tid att fundera över bilden så tror jag att de själva skulle upptäcka att det oftast finns mycket mer att säga om den. Det är ju på det sättet man utvecklar sitt bildseende.

Skriver själv korta kommentarer ibland och jag menar inte att det alltid är något dåligt. Men visst blir man som fotograf gladare över en längre, genomtänkt kommentar än en kortare och mindre genomtänkt?

Tycker jag låter som en bra idé. Jag har också tänkt många gånger på att kommentars-rutan är för liten.

Jag håller dock inte med Pia att man inte kommer skriva i den för att man inte orkar "fylla" den.

/ Marcus

Bra, Marcus! Skönt att inte vara ensam om att tycka att det här är en idé värd att pröva...

Jo, jag såg det och jag menade inte heller att du var mot mitt förslag. Uttryckte bara en rent allmän förtjusning över att det var skönt att inte vara ensam om uppfattningen.

*glad*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar