ANNONS
Annons

Kan skylightfilter orsaka oskärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)
En filterfråga,
jag tog för några månader sedan ett kort på en kalkon med mitt Nikkor 70-300 inställt på 300 mm och bländare 5,6 och slutare 1/500s. Detta kort blev förvånadsvärt skarpt men jag ville ha lite bättre komposition och försökte igen med samma förutsättningar, samma typ av väder men dessa kort blev alla något mer oskarpa.
Den enda skillnad, som jag kom på häromdagen, var att jag tog utan filter vid det första tillfället medans jag hade ett Cokin skylight 1A vid det senare tillfället.
Kan detta filter påverka skärpan något nämnvärt?
Använde Fuji Superia 200.

// Robert Olsson

Var det skruvfilter eller ett sådant som sitter i en hållare?

Ett skruvfilter har aldrig orsakat oskärpa för mig... ibland kan dock ex. polfilter få autofokusen att inte fungera om det blir för mörkt i sökaren.

Har också råkat ut för ett liknande problem med ett Yashika 1a-filter till vår Hasselbladare.

Mkt lätt oskärpa infann sig i dessa bilder.
Varför blev det så?

Var det ett kvadratiskt cokinfilter? Dessa skall inte användas med långa objektiv eftersom deras egen brännvidd samverkar på något märkligt sätt med objektivets och ger oskarpa bilder. Fråga mig inte om teorin bakom, men jag läste ett trovärdigt test i Aktuell Fotografi som bestämt hävdade att långa objektiv kräver filter av god kvalitet.

Jag antar att det kan handla om samma effekt man får av billiga försättslinser på långa objektiv, och det kan jag vidimera utifrån egna erfarenheter att det inte är någon hit.

Kanske det finns någon annan som kan mer om teorin bakom och kan förklara det på svenska?

jimh.

Det är till och med så att en del långa telen har en liten filterlucka i bakänden där speciellt designade filter skall stoppas.

Detta för att inte påverka skärpan med en massa nya konstiga brytningsindex.

Jag trodde mest det var för att slippa pröjsa 3 kkr för 108-millimetersfilter :p

Filter

Dagens linser i ett objektiv beräknas och slipas med hjälp av datorer, vilket är en mycket komplicerad process.
Med detta som bakgrund är det ju en styggelse att skruva en glas- eller plastbit framför det fina objektivet. Detta filter i sin tur förorsakar ytterligare någon brytning av ljuset som objektivtillverkaren inte har tagit med in sina beräkningar. Är det då så konstigt att viss oskärpa kan märkas under vissa ljusförhållanden? Ovanpå det ser man att ovanligt många amatörfotografer plåtar utan motljusskydd!
Alla kvalitetsobjektiv har numera inbyggt UV-skydd,därför behöves inte något UV- eller skylightfilter. Själv använder jag UV-filter bara om jag vill skydda objektivet i dåligt väder eller vid en sandstrand.
Sedan finns det ju filter som förändrar färgen, men då får man ta viss oskärpa på "köpet" för att få fram en viss effekt.
När det gäller polfilter, så finns det 2 typer,
liniert och cirkulär. Sistnämnda är betydligt dyrare och skall användas för autofokuskameror, tror jag.

Var i kontakt med Canon-service inför ett objektivköp. De menar att frontlisens kondition inte är avgörande för prestandan, mindre repor och skador kommer inte att märkas. Däremot är de bakre linserna känsliga för damm och repor som kan påverka skärpa och prestanda. I såfall borde inte ett filter påverka alls, något som också bekräftas av Scandinavian Photo.

/Mats

Det är rätt att det är värre att få en repa på bakre linsen än på den främre, men det har ju ingenting med ett filter att göra. Fotohandlare vill ju sälja sina filter, därför är det fel forum att fråga. LEICA däremot rekommenderar inte UV-filter eller Skylight framför sina objektiv.

Hm, om jag minns mina fysiklektioner så släpper väl glas inte igenom UV-strålning alls? Iofs så är det nog inte helt vanligt fönsterglas i kameralinser, men ändå :)

Det finns olika UV-strålning.

Och mbngy;

Frågade du Canon om objektiv runt 300 och uppåt?
För en 24:a betyder en glaslins i fronten inte mycket men för ett 800.

Många fotografer som fotograferar med storformat runt 8x10", där normalbrännvidden ligger på 300 millimeter, brukar fästa filter på bakre änden av objektivet för att inte påverka skärpan.

Ett porträtttele har en brännvidd på 800-900 millimeter med dessa kameror.

frontlisens kondition inte är avgörande för prestandan, mindre repor och skador kommer inte att märkas. Däremot är de bakre linserna känsliga för damm och repor som kan påverka skärpa och prestanda. I såfall borde inte ett filter påverka alls, något som också bekräftas av Scandinavian Photo.
Repor är ju inte riktigt samma sak som att tillföra det optiska systemet ytterligare ett brytande element.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar