Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan nån klargöra förhållandet bländare/slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

trollmos

Aktiv medlem
Ursäkta en säkert ganska dum fråga, men vad göra.

Jag undrar hur bildkvalitén påverkas av förhållandet mellan bländare o slutartid? Nu menar jag INTE skärpedjup eller skarpa bilder när objektet inte är helt stilla etc. Jag menar om motivet är detsamma, avstånd likaså. Likaså om man förutsätter att skärpedjupet är oviktigt för det jag vill fota. Är det någon skillnad på ljus/färg eller skärpa (på fokuspunkten?

Säkert ingen som förstår mitt sluddrande (är rätt trött), men om någon tyder det är jag tacksam för svar!

Tack på förhand!
Mvh Håkan Bohman

Bländaren påverkar den totala skärpan i bilden (hur skarpt objektivet tecknar denna). De flesta objektiv är som skarpast när de är nedbländade ca två steg från full öppning. Ju mer man bländar ner från den punkten, desto mindre skarp blir bilden samtidigt som skärpedjupet givetvis blir större.

Sen är det också så att om en liten bländare gör att slutartiderna blir långa (ofta mer än några sekunder, beroende på film) så får man något som kallas reciprocitetsavvikelse (reciprocitetsfel, sök på det) och påverkar exponeringen vilket givetvis kan anses som en påverkan av kvalitén...

Tack för svar, Erik!

>>>>
De flesta objektiv är som skarpast när de är nedbländade ca två steg från full öppning. Ju mer man bländar ner från den punkten, desto mindre skarp blir bilden samtidigt som skärpedjupet givetvis blir större.
>>>>

Så om min fulla öppning är 2.8 skall jag alltså ned till 4, eller vad det nu blir? Innebär detta att man bör använda detta värde fast, och reglera med tiden, om nu motivet är så beskaffat att skärpedjup är oviktigt?

>>>>
Sen är det också så att om en liten bländare gör att slutartiderna blir långa (ofta mer än några sekunder, beroende på film) så får man något som kallas reciprocitetsavvikelse.
>>>>

Är det detta som gör att filmen blir mindre och mindre känslig ju längre slutartid man använder? Så att man får öka på den lite mot vad ev. normal uträkning ger för resultat?

Färgton eller något annat påverkas alltså inte, endast skärpan?

Mvh Håkan

Två steg ner från 2.8 blir 5.6 och jo det kan väl vara något att sträva efter om det passar situationen i övrigt. Sen är dock skillnaden knappast så stor att det är något man alltid måste följa slaviskt.
Generellt gäller att undvika största bländaren och de närmaste under den om du inte måste ha den pga. svagt ljus eller vill ha kort skärpedjup. Det är dock inte lika illa på vägen nedåt. Du kan nog blända ner till både 8 och 16 utan större förluster. Längre ner än så kan det dock börja märkas även om det nog i regel märks mer om skärpedjupet blir för kort.

Angående reciprocitetsavvikelsen så har du fattat vad det handlar om. Nu ska du bara bemästra eländet också vilket jag kan säga direkt att det gör inte jag... :-D

Jo, åter igen beroende på film så kan reciprocitetsavvikelsen ändra färgåtergivningen. Detta antagligen för att de olika emulsionslager som reagerar på de olika ljusfärgerna påverkar olika mycket av avvikelsen.

Tack för svar Erik! Tror jag är lite klokare på åtminstone just detta nu... :).

Vad jag menade i tredje stycket var om det bara var skärpan som påverkas i blandarens 'ytterlägen' eller andra kvalitéer oxo som färger etc?

ANNONS