Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan nån föklara detta - ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Jag frågade en fotograf ang hans teknik för en vis typ av bilder. Svaret jag fick var på engelska o jag förstår inte mycket av vad hanmenar ås kasnke nån mer kunnighär inne kan förklara

"You cannot generate exact lighting with computer. I use 4 Elinchrom Ranger lights with ringflash to generate wrap around light that is a foundation to my retouching."

Nån som har koll??

Han använder en ringblixt till sina bilder.
Så här ser den ut

Bilagor

• 300528.jpg
    300528.jpg
    10.3 KB · Visningar: 652
Mitt försök till översättning, som ursäkt i förväg kan jag säga att jag aldrig varit i närheten av en studioblixt.

"Du kan inte skapa exakt den ljussättning du vill ha i datorn. Jag använder 4 st studioblixtar och en ringblixt för att få en jämn belysning. Detta är förarbetet innan min retouchering i datorn"

M V H Peter

Är inte det vanliga att man fotograferar igenom ringblixten?
Vinner man något på att använda mer än en ringblixt?

M V H Peter

njea.. fyra ranger är fyra vanliga studioblixtar och utöver det en ringblixt som jag förstår det

/Kalle

mysk skrev:
Det är altså inget man svänger ihop i en handvändning :)

Det beror på hur stora händer du har. Och plånbok...:)

Fast inte är det raketforskning det handlar om direkt. Ljussättning är ju ingen vetenskap utan mer en konstform, och som sådan rätt fri.

Killens poäng (som ju är synnerligen giltig) är att det inte går att fixa dålig ljussättning hur mycket man än jobbar i photoshop. Sedan behöver man kanske inte fem blixtar om man inte absolut vill...

kmelin skrev:
njea.. fyra ranger är fyra vanliga studioblixtar och utöver det en ringblixt som jag förstår det

/Kalle

Eller fyra rangeraggregat med ringblixtar för att vara petig. Du kan sätta vanliga blixthuvuden och/eller ringblixtar på en Ranger.

Läs igen; "You cannot generate exact lighting with computer. I use 4 Elinchrom Ranger lights with ringflash to generate wrap around light that is a foundation to my retouching."

Jag tolkar det definitivt som att han kör ringblixtar. Men det vore naturligtvis lättare om man fick se en bild med sagda ljussättning.

:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar