Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon förklara

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag fick en lustig IR-effekt på en bild. Ett moln såg ut att ha hamnat framför en persons ansikte. Jag lade ut bilden för kritik med frågan hur det kunnat bli så och fick nyligen ett svar som bekräftade min egen misstanke, att det beror på att filmen är värmekänslig. Men varför är det då ett undantag med en sådan effekt? Majoriteten av IR-bilder blir ju inte så, har faktiskt aldrig varken tagit eller sett någon annan än den här bilden som jag länkar till som referens. Visst har väl jag gjort något galet med exponeringen? Finns det några enkla knep för att slippa sådana effekter? Observera att jag är medveten om att bilden inte är någon höjdare och att anledningen till att jag lade ut den är att jag vill veta mer om fenomenet med molnet.
/Lotta

Hmm, då är det ju ett riktigt mysterium då. Egentligen så lät det kanske lite otroligt att det skulle vara så men hela effekten är ju rätt skum. Kanske det få förbli ett X-files då, om ingen vet alltså...
/Lotta

Visst är den värmekänslig. Det lustiga är att jag ställde frågan på en utländsk sajt igår (utan bilden som referens) och även där spekulerades det om hur detta kunde påverka fram ett sånt här resultat. Ingen av de svarande där trodde att det var orsaken, själv vet jag inte vad jag ska tro. Men du Steinick verkar haj på detta med IR, tror du alltså att detta är orsaken till effekten?
/Lotta

steinick skrev:

Den är visst värmekänslig. Det vi uppfattar som värme är IR-strålning.

Det finns IR och det finns IR. Det som en vanlig kamera med HIE och ett IR-filter avbildar är kortvågig IR som ligger mycket nära det synliga ljuset. Vi är inte utrustade för att uppfatta den strålningen på något sätt, varken som ljus eller värme.
Långvågig IR uppfattar vi som värme, men för att avbilda den behöver man en "värmekamera". Brukar användas t.ex för att leta efter försvunna pesoner, kolla isoleringen i hus och såna saker. Det är dyra apparater med kylda sensorer och exotiska material i optiken.

Jag vet att IR-området är stort, det sträcker sig från 700 nm till 15000 nm. IR-film är känslig för intervallet 700-900 nm. Trots detta rekommenderar filmtillverkarna att man kylförvarar filmen och hanterar den försiktigt, samt framkallar så snart som möjligt. Allt för att undvika slöja.

Javisst, emulsionen i HIE är ovanligt instabil (rullarna brukar ha rätt kort bäst-före-datum också) så man ska förvara filmen i kyl/frys.

Hänger inte riktigt med i sammanhanget här. Kanske lite trög men... Skulle fel hantering av filmen kunna ge den effekten? Om det skulle vara orsaken här har det i alla fall inte skett under den tid jag haft filmen i min ägo. HIEfilmens utgångsdatum var April 2003, den är kylförvarad samt isatt och uttagen i mörkrum. Filmen fick vara i kylen ett dygn innan framkallning.
/Lotta

Nej, för varm förvaring ger slöja. Det är inte lätt att förklara ditt fenomen. Vad använde du för filter?

Filmen påverkas även av värmen när du hanterar den, om du råkar ta på ytan innan den är framkallad kan det påverka resultatet markant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar