Annons

Kan någon förklara vad blixt gör för nytta utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Nybörjare här och undrar lite om hur blixt fungerar vid utomhusfotografering? Vad gör den för nytta? och isf hur avänder man blixten utomhus kontra inomhus?

Jag är ju med all säkerhet ute och cyklar men inbillar mig att allt extrraljus som blixten genererar helt enkelt "äts upp/försvinner" när man är utomhus.

Att blixten ger det extraljus man behöver inomhus vet jag ju men där finns ju tak och väggar som innesluter ljuset, lite dåligt med tak o väggar utomhus ju!

Som sagt... Förklara gärna hur det fungerar och hur man använder blixt utomhus.

När man fotar i dagsljus är det vanligt att man får för mycket skarpa skuggor i ansikten osv. Då använder man blixten för att "lätta upp" dessa skuggor.

Njaee! Skillnaden i handhavande är ju iofs lite olika då man är inomhus är det ju vanligt att man studsar blixten i ett tak eller vägg för att mjuka upp, men om man är utomhus finns det ju inte som regel något att studsa blixten emot. Så då får man ju köra den rakt på så att säga.

Är iofs ingen blixtexpert, får se om någon strobist har lite mera info om detta åt dig :)

/Fredrik

Kolla igenom dessa sidor lite för tips.
http://www.flickr.com/groups/strobist/
http://www.strobist.blogspot.com/

Senast ändrad:
... allt extrraljus som blixten genererar helt enkelt "äts upp/försvinner" när man är utomhus.

Så är det inte riktigt. Allt beror på avståndet till det man fotar. Till och med en liten kamerablixt kan vara mycket starkare än solen om den är tillräckligt nära.

Det har blivit väldigt populärt att fota med kamerblixtar, som inte sitter på kameran, utan placeras där man vill ljuset ska komma ifrån. Detta gör att man kan få fina ljussättningar om man har flera blixtar. Man kan få samma typ av effekter som när man fotar ute med studioblixtar.

Att fota modell i motljus, med solen rakt in i kameran, skulle vara omöjligt utan blixtar ( nedan med 2st Vivitar 285 HV )

Och med lite konturljus blir det bra separation mot bakgrunder. Och man kan få det lite mer dramatiskt.

Jag är väldigt förtjust i blandningen av naturligt ljus och blixtljus.

Bilagor

• lorena400.jpg
    lorena400.jpg
    77.4 KB · Visningar: 536
  • farsan_bil_700.jpg
    farsan_bil_700.jpg
    74.5 KB · Visningar: 542
Och jag är väldig förtjust i modellen på den första exempelbilden, hon ser ut att kunna hålla andan jättelänge :0)

Skämt o sido... hoppas ingen tar illa upp. Tack för alla svar, får väl ut och blixtra lite utomhus då...

Så är det inte riktigt. Allt beror på avståndet till det man fotar. Till och med en liten kamerablixt kan vara mycket starkare än solen om den är tillräckligt nära.

Det har blivit väldigt populärt att fota med kamerblixtar, som inte sitter på kameran, utan placeras där man vill ljuset ska komma ifrån. Detta gör att man kan få fina ljussättningar om man har flera blixtar. Man kan få samma typ av effekter som när man fotar ute med studioblixtar.

Att fota modell i motljus, med solen rakt in i kameran, skulle vara omöjligt utan blixtar ( nedan med 2st Vivitar 285 HV )

Och med lite konturljus blir det bra separation mot bakgrunder. Och man kan få det lite mer dramatiskt.

Jag är väldigt förtjust i blandningen av naturligt ljus och blixtljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar