Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon förklara detta? [blå himmel och polfilter]

Produkter
(logga in för att koppla)

Cpt Haddock

Medlem
Jag hoppas att detta är rätt forum för denna fråga.

Var i fjällen i påsk och fotade.
Tog denna bild med mitt nyinförskaffade pol filter till mitt Tokina 12-24.
Men jag blir inte klok på det mörkare halvcirkelformade fältet på himlen.
Vad kan detta bero på??

Det hände på ett antal liknande bilder.
För det mesta uppträdde dock grejorna som jag förväntade mej, men detta förstår jag inte.

/Janne

Bilagor

• JTN_7835.jpg
    JTN_7835.jpg
    16.1 KB · Visningar: 816
Polfiltrets effekt på himlens blåhet varierar inte bara beroende på hur det är skruvat utan även på vinkeln mellan kameran och solen. Nu har jag inte så stor erfarenhet av polfilter, men de lär ge störst effekt när solen kommer rakt från sidan. Troligen har du lyckats välja en ofördelaktig vinkel mellan kameran och solen, och kanske haft det skruvat så att du fått en onödigt kraftig polfiltereffekt.

En klarblå himmel skiftar från "normal" till mörkblå genom ett polfilter, beroende på vinkeln mot solen. Med ett vidvinkelobjektiv får du med så stor del av himlen att skillnaderna syns tydligt. Det är alltså inget fel, utan ett optiskt fenomen.
Polfiltrets effekt på himlen är som störst med solen rakt från sidan.

Tillägg: 1 minut sen;-)

Solen är alltså i princip rakt i sida på bilden.
Att himlen skiftar från normal till mörkblå känner jag till, det som jag tycker är konstigt är att det mörka fältet har blivit som en halvcirkel. Det bli mörkare ju längre från solen man kommer för att sedan i nedre högra hörnet av himlen bli ljusare igen!!??

/Janne

Bildvinkeln på objektivet är ganska stor så att om det är 90 grader mellan en tänkt linje in i bilden mot det mörkaste området på himlen och solstrålningen så kommer det att vara mer än 90 grader på ena sidan i bilden och mindre än 90 grader på andra sidan. Alltså blir det mindre polariserande effekt på sidorna och en ljusare himmel.

//Ulf

Är inte filtret något kupad? Då kommer ljuset aldrig att blir lika över hela bilden om solen kommer från sidan.

Nu är jag definitivt ute på djupt vatten,, men ett polfilter har väl egenskapen att det är själva vinkeln som skapar polariteten?? Som en magnet, man kan tänka sig magnetfältet och kanske förstå min filosofiska lösning på detta frågetecken kring halvcirkelformad mörk himmel.

Jag hoppas att detta är rätt forum för denna fråga.

Var i fjällen i påsk och fotade.
Tog denna bild med mitt nyinförskaffade pol filter till mitt Tokina 12-24.
Men jag blir inte klok på det mörkare halvcirkelformade fältet på himlen.
Vad kan detta bero på??

Det hände på ett antal liknande bilder.
För det mesta uppträdde dock grejorna som jag förväntade mej, men detta förstår jag inte.

/Janne

Läs följande artikel om polfilter på fotosidan stor och lärorik. http://www.fotosidan.se/cldoc/2000.htlm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar