Annons

Kan min Nikon D5000 ta skada av detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

lnetzel

Medlem
Tja,

Testade min D5000s "Interval Timer" för att göra en Time-lapse film. Det var fullmåne igår och ca. 8 minusgrader. Jag lämnade kameran ute på stativet i ca 3 timmar för att ta de 999 bilderna jag ville ha för att göra videoklippet. När jag tog in kameran var det frost på utsidan av kameran och väldigt mycket imma på linsen.

Är detta ett "NO! NO!" att göra med sin kamera eller är det OK? Jag är mest rädd för att frosten skall smälta när jag tar in kameran och då bli vatten på felställe i kameran. Man skall väl inte behöva ha dykarhus för att fota i minusgrader?

Här finns klippet om ni vill se hur det blev, mot slutet ser man att linsen blev immig:
http://www.youtube.com/watch?v=mF_R8eJi3bA

Ja, självklart, kan man behöva ha dykarhus för att fota i minusgrader!
Innan kameran tas in i rumstemperatur, ta ur den från dykerhuset, lägg kameran i en handduk, som drar fukten till sig.
Med imma på linsen lär det inte bli mycket till bilder, suddigt.

inte ett dykarhus kanske men det är ju bara att se på någon som har glasögon som varit ute i klan sen kommer in.. det blir imma, imma är vatten vatten är inte nått en kamera uppskattar, finns massor med sätt att förhindra så gott det går, torka kameran med jämna mellanrum,sen när du ska in lägger du den i väskan med något som tar åt sig fukten, låt den ligga där några timmar innan du tar upp den.

Ja, självklart, kan man behöva ha dykarhus för att fota i minusgrader!
Innan kameran tas in i rumstemperatur, ta ur den från dykerhuset, lägg kameran i en handduk, som drar fukten till sig.
Med imma på linsen lär det inte bli mycket till bilder, suddigt.

Varför ta ut den ur dykarhuset så det kondenserar vatten på kameran när man tar in den? Ha den kvar och vattenkondenserar endast utanpå dykarhuset.
Dykarhuset motsvarar ju plastpåsmetoden.
Problemet är ju kondenseringen/frosten som sker ute när man fotar.

Det funkar nog bäst om man sveper in kameran i plastpåse som man skulle gjort när det regnar. Frosten lägger sig på plasten som man tar bort och sedan stoppar man kameran som vanligt i en plastpåse innan man tar in den i stugvärmen.

Fast hur man kommer runt att frontlinsen täcks imma/frost vet jag inte.
Den är ju utsatt, stort motljusskydd? Hjälper inte så bra vid vidvinkel dock.

Senast ändrad:
oj, tack för alla svar och vad fort ni skrev:) låter som att handduk runt kameran både ut och inne är en bra ide.

Hur gjorde du själva filmen? Vilket program

Tack:)

"Sony Vegas Video 8".

File - >"Import Media", peka ut första bilden, klicka för "Image Sequence" och hur många fps du vill att "videon" den skall "bli". Du får du ett VideoClip i ditt library som du bara klickdrar ned till tidlinjen och sedan är det bara att rendera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar