ANNONS
Annons

Kan man "vattenskydda" utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Är det någon som känner till

någon metod / något medel / någon lack / någon spray

som man kan använda / applicera på bläckstråleutskrifter så att de - i vart fall - tål en droppe vatten och lite "slitage".

Man kan givetvis värmeplastlaminera bläckstråleutskrifter eller rama in dem osv.
Men finns det något annat "enklare" / "diskretare" sätt att skydda den skrivna ytan, från fukt / repor ?

Jag har använt mig av klarlack på sprayflaska med gott resultat. Med lackning på fram och baksida så blev en kartutskrift från en vanlig bläckstråleskrivare hyfsat tålig. Men den höll inte när jag la den i vatten (som test, när jag var hemma igen).
/Janne

Affärer för konstnärsmaterial brukar ha sprayburkar med fixspray. Tänkt för kol och krita, borde fungera på utskrifter också ...

Någon som testat?

Alternativet är att skaffa en bläckstråleskrivare med vattenfast bläck. Jag kan spola mina utskrifter under vattenkranen utan att de tar skada, fast pappret blir lite buckligt :)

Om du använder Tetenals potrait paper 240 g tillsammans med Epsons pigmentskrivare 2400 eller större så kan du spola bilden med vatten o det kommer inte hända ngt med den.

Självklart måste bilden ha torkat innan du testar det.Tetenal har gjort ngt med pappret så det är vattenfast det står även på emballaget till förpackningen.

Hårsprej är fungerar exakt lika bra som fixativ
iallafall på kol och blyertsteckningar.
(fixativ på burk är mest en blåsning, eller om man som jag inte tål parfymen i hårsprejen)

Fast fixativ gör inte bilden vattenfast, det håller bara fast partiklarna.

Jag tänkte på att skydda tavlor utskrivna på canvas och uppspända på träramar.
Då fungerar inte laminering....

Det finns fixativ särskilt för bläskstråleutskrifter, är det ingen som har testat det?

Vanligt fixativ gör inte bilden vattenfast. Det har jag fått erfara. Ett studentfoto blev ganska urvattnat efter en mindre regnskur.

Okej, har nu testat så då får man väl svara själv.....

Fixativet för bläckstrålautskrifter som Mattonbutiken säljer fungerar mkt bra.

Smetar ej ut färgerna när man spejar på bilden.
Fast jag sprejat en rejäl fläck mitt i bilden så kan man ej se detta, alltså totalt osynlig.

Tål åtminstone en vattendroppe liggandes på/ rullas runt över bilden utan att det smetar ut. Skyddar också mot en slickad fingertopp som man gnider mot bilden.

Helt perfekt enligt mina önskemål alltså..

Skall tilläggas att jag köpte burken "matt"

"vanlig fixativ" fungerar inte alls.

Bra att veta!
Har själv funderat på samma sak när det gäller canvas och provat med akrylfernissa (som används för målningar i akryl) - men det är svårt att få det jämt. Fixativ låter bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar