Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man slavtända en 420ex blixt ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär_Olert

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en canon 350D med en 420Ex till.
Fallet är nu att jag nyligen köpt några billiga nybörjar blixtrar (Falcon eye) som jag ska trigga med en ir-sändare.

Nu till frågan: Går det att trigga även min 420ex på nått vis, så jag kan använda den med, tex ljussätta lite på en bakgrund eller så.

Har någon nått förslag ?

Mvh Pär

Bilagor

• s110bpkt.jpg
    s110bpkt.jpg
    58.1 KB · Visningar: 332
420EX går inte att utlösa med en ir-sändare. Den enda trådlösa signal den kan trigga på är från en Canon 550/580 EX eller ST-E2.
Fungerar heller inte med en "slavfot" typ FT-3.

/Mats

Hej Max.

Jasså går det att trigga 420ex med radiosändare ?
isåfall, kanske jag skaköpa en sådan istället, och köra alla blixtrar med den..

Mvh Pär

Ok Max, jag förmodar att du testat den kombinationen eftersom du är så säker på din sak ;o)
Jag har inte lyckats trigga EX blixtar med några andra "slavprylar" än original, dock inte denna.
Mvh Mats.

Jag har inte exakt samma som Max länkar till, dom ser likadana ut, men på mina står det RF-604 på sändaren och PT-04 på mottagaren. Den funkar utmärkt att trigga 550EX och studioblixtar. Kostade typ 220 spänn på ebay inkl frakt, så det är ingen större utgift om det inte skulle funka.

Skulle beställt en extra mottagare dock, så att jag slapp flytta den när jag bara vill trigga studioblixtarna och inte canonblixten.

toppen med så många svar.. kanon.

Jo Micke, ser att du har en 550EX , funkar det samma med min 420EX tro ??
Vore ju skit bra om man kunde använda den blixten också med studioblixtrarna.

Tack för all hjälp..

Mvh Pär

Problemet med Canons blixtar och utlösning med andra apparater än Canons egna ligger i de två bakre stiften på foten. Isolerar men dessa med tape funkar blixtarna som vilka andra som helst....men man kan ju knappast hålla på att mecka med sånt handarbete när t ex vill flytta över blixten till t ex ett paraply.... Fy skäms Canon!!!

Håller på att modifiera en HAMA-slavtändare med min Dremel......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar