Annons

Kan man minska diffraktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Att man får mer diffraktion om man bländar ner (mindre öppning) har väl de flesta koll på, men kan kan utforma bländaren på olika sätt så att man, vid en given storlek på öppningen, får mindre diffraktion?

Man borde ju tex få mindre problem med diffraktion om man har en helt rund öppning som inte har några "skarvar" som man får med lameller som en "normal" bländare.
Får man mindre diffraktion om man har tunnare material i bländaren tex?

Säg att man istället för en mekanisk bländare skulle ha en LCD som man styrke elektriskt. Då blir den ju helt utan skarvar och mycket tunn.

Skulle man förresten inte få fräcka softningseffekter om bländaren var delvis genomskinlig? :)

Det korta svaret är nej, ett runt hål ger minst diffraktion i förhållande till ljusinsläppet, så det går inte att förbättra.

Det lite längre svaret är att detta gäller längs optiska axeln, d v s i bildens mitt. Ut mot hörnen så blir hålen enligt gängse hålkameraförenklingar inte längre cirkelrunda utan elliptiska samtidigt som avståndet till hålet ökar, d v s diffraktionen ökar ut mot hörnen och blir dessutom olika stor radiellt och tangentiellt. Detta går emellertid att förbättra optiskt, en retrofokuskonstruktion har t ex mindre diffraktion i hörnen än ett helt symmetriskt objektiv. Om man tittar in i ett extremt vidvinkelobjektiv framifrån, bländar ner ett par steg, och sedan vrider objektivet så att man ser alltmer snett in i det så brukar man kunna se att ingångspupillen dels blir större och dels ser ut att vrida sig mot dig och på så sätt motverka den förväntade ellipsformigheten.

Dina funderingar om att på olika sätt manipulera med bländaröppningen har verklighetsunderlag i en del storformatsobjektiv där man kan byta ut den ordinarie bländaren och sätta in skivor med hål i olika former, eller många små hål istället för ett stort m m. Sånt handlar i och för sig mer om att förändra karaktären på oskärpan än att förändra diffraktionen. En annan variant på det temat är att låta bländaren röra sig under exponeringen för att på så sätt få vackrare oskärpehetscirklar. Att ersätta bländaren med ett gråfilter som är ljust i mitten och mörknar utåt kanterna är en annan metod. Jag experimenterade lite grann med sånt här för många år sedan. Tyvärr blev det inte så lyckat, att variera bländaren under exponeringen stupade på synkroniseringsproblemet och det där med många små hål ledde bara till att ströljuset ökade dramatiskt p g a för dålig hålkvalité :)

Okej. Tack för svaret. Inte så mycket att göra alltså. Jag var mest lite nyfiken. :)

Jag visste inte att man kunde byta bländaren så på storformatskameror. Jag har ju sett att man använder allehanda former på "hålet" (zoneplates, slits osv) vid fotografering med hålkameror dock. Det har jag funderat på att utforska lite mer. Nån gång. :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto